Overslaan en naar de inhoud gaan

De heks van Hertsenberg

Jachtseizoen voor kutreclame officieel geopend.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De week kan niet veel beroerder beginnen dan met Tros Radar. Als de Heks van Hertsenberg maandagavond de huiskamer per bezem binnenvliegt, kruipt menig adverteerder jammerend achter de bank. Bang om in het programma genoemd te worden, of erger: ontboden op het beklaagdenbankje in de studio. Het Nationale Strafhof in Hilversum opende de uitzending deze week met de aankondiging van het nieuwe Loden Leeuw seizoen.

De kliklijnen werden geopend, we kunnen weer volop kandidaten rapporteren voor de meest irritante reclame en meest irritante BN’er in reclame. Voor het meest irritante stemgeluid is er geen categorie, anders had het immer verongelijkte toontje van Antoinette zeker kans gemaakt.

related partner content for mobile comes here

Reclamemakers zijn overigens al hartstikke kritisch op elkaar. In hun Facebookgroep ‘Kutreclames’ wordt dagelijks melding gemaakt van alles wat onder de maat is. Adelheid Roosen en Yarden werden er veroordeeld, lang voordat Hertsenberg ze voor de Loden Leeuw 2015 in het vizier kreeg. Het barst er van tenenkrommende woordgrappen zoals van Tandartsenpraktijk ‘Mond Blanc’ of Schadeherstelbedrijf Joustra met ‘Een deuk van heb ik Joustra’.

En van misleidende reclame zoals de Blokkeradvertentie met  opblaaszwembad van Olympische afmetingen doordat het gefotografeerd werd met een badend lilliputtergezin. Van Iglo’s Visstick Vrijdag wordt gehakt gemaakt. En het is voor Hans Kraaij jr. te hopen dat zijn nieuwe boek beter ontvangen wordt dan zijn radiospotjes voor Only for Men.

Het magazine Linda keurt advertenties vooraf en houdt zo kutreclame buiten de deur. Die doet niet alleen afbreuk aan redactionele inhoud, maar ook aan advertenties van adverteerders die er wel wat moois van hebben gemaakt. Natuurlijk kan niet elk medium zich dat permitteren. En adverteerders moeten soms ook gewoon even dozen schuiven met luide Kruidvatstem.

Maar een kind kan bedenken dat er dan wel een andere prijs gerekend moet worden. Vervuilende reclame die een zapmoment veroorzaakt, betaalt daarom voortaan kutreclametoeslag. Fraaie reclame die het medium glans geeft, wordt hiermee gesubsidieerd. En de populairste reclame, die van Calvé pindakaas, Nike, bol.com en bijvoorbeeld Centraal Beheer, hoeft niets te betalen. Want de mooiste meisjes mogen gratis de disco in, da’s reclame voor je tent. Zo groeien we naar een betere reclamewereld. Kan heks Hertsenberg met vervroegd pensioen. En leeft de reclamewereld nog lang en gelukkig.

Deze column staat vandaag ook in Het Parool.

 

                                                                                            

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in