Overslaan en naar de inhoud gaan

Het einde van het eindejaarsgesprek

Accenture schrapt wereldwijd het eindejaarsgesprek – omdat het duur is en narcisme in de hand werkt. Pardon?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Accenture is met zijn 330.000 werknemers wereldwijd bepaald geen kleine speler. En hoewel het natuurlijk fijn maken is over deze strak-in-het-pak-zittende consultants, kunnen we soms best wat van hen leren. Zoals nu.

related partner content for mobile comes here

Accenture heeft het systeem van het jaarlijkse evaluatiemoment goed onder de loep genomen. En de uitkomsten waren niet positief. Zo bleek dat degenen die het best scoorden in evaluatiegesprekken ook degenen waren die het hardst aan zelfpromotie binnen hun bedrijf deden.

Narcisten dus, die hun eigen belang stelden boven het bedrijfsbelang. En wie wil die nou hebben? Of, als je ze al in huis hebt, houden? Daarnaast levert dit systeem volgens Accenture gewoon te weinig op: het kost te veel tijd, en de meerwaarde is laag. Veel te laag.

Het alternatief voor deze statische beoordeling werd gevonden in flexibiliteit. Dat zal niemand verrassen…  Beoordelingen worden vervangen door evaluaties die op elk moment kunnen plaatsvinden.

Dat klinkt ook eigenlijk veel logischer, toch? , wanneer de beschreven acties en reacties iedereen nog helder voor de geest staan. En ongewenst of te verbeteren gedrag direct in de praktijk kan worden gebracht.

Overigens is Accenture niet uniek in deze stap, Deloitte ging Accenture al voor, en Adobe, Microsoft (to name a few!) zullen volgen.

Het is een van de veranderingen die ceo  teweegbrengt in zijn bedrijf. Een interessante man, trouwens, die zegt zonder veranderingen gek of boos te worden. Koesteren, zo’n mentaliteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in