Overslaan en naar de inhoud gaan

De community van Ikea

Iedere dag doen marketeers hun stinkende best, om net die ene bijzondere campagne te bedenken. Daarmee hopen ze nog enigszins op te vallen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vroeger was alles anders, soms ook beter en in het geval van marketing een stuk overzichtelijker. Mijn moeder haalde altijd steevast het vlees bij die ene slager om de hoek. En waarom? Omdat de buurvrouw 'm had aangeraden. Want zo ging dat vroeger. De meest simpele vorm van 'buzzen' in woon- en leefgemeenschappen die toen nog een stuk kleinschaliger waren.

related partner content for mobile comes here

Inmiddels hebben we internet. Neemt de verstedelijking en individualisatie toe en gaan we op zoek naar nieuwe vormen van gemeenschappen. Zie hier de komst van virtuele gemeenschappen zoals hyves. Ook bedrijven doen graag mee aan de nieuwste hypes. Een goed voorbeeld hiervan is Ikea Family; een interactieve combinatie van een loyaliteitsprogramma en een community.

Lid worden kan alleen online. Maak je eenmaal deel uit van deze virtuele familie dan levert dat een hoop voordeel en exclusieve incentives op. Zoals een gepersonaliseerde klantenkaart, een lifestyle magazine, kortingen, speciale garanties, workshops en cursussen binnenhuisinrichting. De beoogde doelgroepen zijn vrouwen met opgroeiende kinderen van 0 tot 15 jaar en starters op de woonmarkt.

Ook in andere Europese landen waaronder België werd Ikea Family afgelopen zomer gelanceerd. Het streefcijfer voor Nederland is 500.000 leden en voor België 300.000 leden in het eerste jaar. Kort na de lancering telde de Belgische community 8.000 leden en was het programma actief in slechts twee winkels. Wat het effect van Ikea Family op de lange termijn is en of de doelstellingen worden gehaald, zal dus nog moeten blijken.

Victor Terpstra

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in