Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand Momentum: financiële dienstverleners onder de loep

De Nederlandse ziektekostenverzekeraars behoren niet tot de meest favoriete merken van het moment. Na alle overstapcampagnes van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ziektekostenverzekeraars mogen dan niet populair zijn, desondanks scoorde Menzis – de koploper in de lijst – in de april-meting nog een fraai Netto Momentum van 28,7 procent. In de septemberscore is het merk van Roger van Boxtel op een tweede plaats beland met een score van 16,4 procent, achter concurrent CZ (dat overigens ook inleverde en terugging van 24 procent naar 19,2 procent).
Verzekeraar-zonder-winstoogmerk Univé, adverteerder met de meest positieve boodschap van dit moment, boekt geen winst. Het merk daalt in de peilingen van 15,2 procent naar 14 procent. Een van de weinige stijgers onder de zorgverzekeraars is Agis.

related partner content for mobile comes here

In de april-ranglijst kwam dit merk echter zo laag uit (-22,5 procent) dat ieder nieuws wel goed nieuws moest zijn. Agis bungelt nu onderaan de lijst met onderzochte merken.

De volledige lijst staat in het decembernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt. Inclusief de Brand Momentum-cijfers van alle andere verzekeraars. Zo blijkt met name Zwitserleven een probleem te hebben en is RVS de hekkensluiter van de lijst.
Bij de banken doet de Postbank het goed. Diep in de min scoren zowel Van Lanschot Bankiers als Fortis-dochter MeesPierson.

Achtergronden van het onderzoek: begin september ondervroeg Euro RSCG’s onderzoekspartner Survey Sampling International opnieuw 2.000 respondenten in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar. De steekproef werd samengesteld naar een vooraf bepaalde verdeling die representatief is voor de Nederlandse bevolking, op grond van de variabelen geslacht, leeftijd en opleiding.

De respondenten worden geconfronteerd met een groot aantal merken. Per merk kunnen zij aangeven of dit in hun ogen ‘terrein gewonnen’ of ‘terrein verloren’ heeft, of dat het ‘hetzelfde gebleven’ is. Een laatste antwoordmogelijkheid is ‘geen mening’.

Deze overzichtelijke opzet leidt tot scores per merk. De actuele kracht van een merk, althans in de perceptie van de respondenten, wordt uitgedrukt in het Netto Momentum.

Hoe hoger het Netto Momentum, hoe beter het volgens de respondenten heeft gepresteerd. Het Netto Momentum wordt berekend door het percentage respondenten dat van mening is dat het merk terrein verloren heeft, af te trekken van het percentage respondenten dat het merk juist terrein heeft zien winnen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in