Brand Momentum: financiële dienstverleners onder de loep


Ziektekostenverzekeraars mogen dan niet populair zijn, desondanks scoorde Menzis – de koploper in de lijst – in de april-meting nog een fraai Netto Momentum van 28,7 procent. In de septemberscore is het merk van Roger van Boxtel op een tweede plaats beland met een score van 16,4 procent, achter concurrent CZ (dat overigens ook inleverde en terugging van 24 procent naar 19,2 procent).
Verzekeraar-zonder-winstoogmerk Univé, adverteerder met de meest positieve boodschap van dit moment, boekt geen winst. Het merk daalt in de peilingen van 15,2 procent naar 14 procent. Een van de weinige stijgers onder de zorgverzekeraars is Agis.
In de april-ranglijst kwam dit merk echter zo laag uit (-22,5 procent) dat ieder nieuws wel goed nieuws moest zijn. Agis bungelt nu onderaan de lijst met onderzochte merken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De volledige lijst staat in het decembernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt. Inclusief de Brand Momentum-cijfers van alle andere verzekeraars. Zo blijkt met name Zwitserleven een probleem te hebben en is RVS de hekkensluiter van de lijst.
Bij de banken doet de Postbank het goed. Diep in de min scoren zowel Van Lanschot Bankiers als Fortis-dochter MeesPierson.
Achtergronden van het onderzoek: begin september ondervroeg Euro RSCG’s onderzoekspartner Survey Sampling International opnieuw 2.000 respondenten in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar. De steekproef werd samengesteld naar een vooraf bepaalde verdeling die representatief is voor de Nederlandse bevolking, op grond van de variabelen geslacht, leeftijd en opleiding.
De respondenten worden geconfronteerd met een groot aantal merken. Per merk kunnen zij aangeven of dit in hun ogen ‘terrein gewonnen’ of ‘terrein verloren’ heeft, of dat het ‘hetzelfde gebleven’ is. Een laatste antwoordmogelijkheid is ‘geen mening’.
Deze overzichtelijke opzet leidt tot scores per merk. De actuele kracht van een merk, althans in de perceptie van de respondenten, wordt uitgedrukt in het Netto Momentum.
Hoe hoger het Netto Momentum, hoe beter het volgens de respondenten heeft gepresteerd. Het Netto Momentum wordt berekend door het percentage respondenten dat van mening is dat het merk terrein verloren heeft, af te trekken van het percentage respondenten dat het merk juist terrein heeft zien winnen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid