Crumbtag: online targeting zonder cookies
Nu het besluit voor een cookie opt-in door de Tweede Kamer is, kun je er op wachten dat bedrijven met oplossingen komen voor andere manieren om gericht online advertenties te presenteren. Een van de eerste partijen die in het gat duiken is het Nederlandse Crumbtag. Ceo en grondlegger van Crumbtag Jan Kopmels werkte volgens eigen zeggen twee jaar aan de ontwikkeling van een techniek waarbij consumenten worden geselecteerd op basis van hun actuele gedragingen en informatie.
Crumbtag koppelt adverteerders aan consumenten, waardoor deze advertenties krijgen gepresenteerd die aansluiten bij hun actuele interessegebied. Het platform is ingericht om op verschillende manieren potentiële consumenten te bereiken. Alle beschikbare actuele informatie van het profiel van de bezoeker wordt gebruikt, onder andere social media, zoekgedrag, surfgedrag en demografie. Advertentiecampagnes draaien volledig geautomatiseerd op basis van complexe doelgroepalgoritmes. Het systeem zoekt zelf steeds nieuwe doelgroepen.
‘Van alles bouwen we statistieken,’ zegt Kopmels. ‘Meer in het bijzonder kijken we naar waar een webgebruiker vandaan komt en wat hij daar deed, maar ook naar het gedrag op de pagina waar ze landen.’ Een simpel voorbeeld: wie op Google zoekt naar fietsen, zal op de landingspagina van de Telegraaf een aanbieding van een fiets te zien krijgen. Feitelijk is dit ook hoe het advertentiesysteem van Google functioneert. Crumbtag werkt echter vele malen geavanceerder, stelt Kopmels. ‘Het kan zijn dat uit onze statistieken blijkt dat mensen die zoeken naar fietsen juist vaak tv’s kopen. In dat geval vertonen we geen banner van een fiets maar van een flatscreen.’
Crumbtag koopt traffic in op de internationale ad exchanges op basis van een profiel dat voortkomt uit het actuele online gedrag. Het matchen van grote volumes online advertenties met de actuele interesses van miljoenen bezoekers, vraagt erg veel van het besturingssysteem en de hardware. Zo draait het platform op de cloud van Windows Azure. Hiermee kan de Crumbtag software binnen 80 milliseconden de hele context van een banner analyseren en real-time matchen met de context en trendinformatie van enorme aantallen websites en internetgebruikers.
Kopmels laat doorschemeren dat de samenwerking met Microsoft in de nabije toekomst nog zal worden uitgebreid. Zo zou Microsoft ook nadrukkelijk betrokken zijn bij de Europese uitrol van het platform die voor de komende maanden op de agenda staat. 'We beginnen in België; Engeland en Duitsland zullen de volgende landen zijn.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid