Consumentenvertrouwen op dieptepunt


De index ligt op -27, drie punten lager dan in juli. Hiermee is het vertrouwen gelijk aan het dieptepunt van maart 1993 in de vorige periode van economische teruggang. De daling van het vertrouwen in augustus hangt samen met een negatiever oordeel over het economisch klimaat en iets minder met een lagere koopbereidheid. Zowel over de economische ontwikkelingen in de afgelopen twaalf maanden als over de verwachtingen voor de komende periode, zijn consumenten somberder geworden. Daarbij speelt een rol dat steeds meer mensen verwachten dat de werkloosheid oploopt.
Consumenten bezuinigen vooral op duurzame artikelen, vakantie en uitgaan. Over de ontwikkeling van de eigen financiën is de consument voor het eerst dit jaar niet somberder geworden, in tegenstelling tot voorgaande maanden. Het percentage huishoudens dat spaargeld aanspreekt om de maand door te komen, is in augustus even groot als in juli, toen het licht steeg ten opzichte van de voorgaande maanden. De stemming onder de producenten over de economie is in juli overigens sterk verbeterd. Het producentenvertrouwen kwam op 1,5. In juni trad nog een daling op naar -2,9. Vooral de verwachtingen van de ondernemers over de bedrijvigheid voor de maanden augustus tot en met oktober zijn verbeterd (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid