Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenvertrouwen op dieptepunt

Het vertrouwen van de consument in de economie blijft gestaag dalen. In augustus berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De index ligt op -27, drie punten lager dan in juli. Hiermee is het vertrouwen gelijk aan het dieptepunt van maart 1993 in de vorige periode van economische teruggang. De daling van het vertrouwen in augustus hangt samen met een negatiever oordeel over het economisch klimaat en iets minder met een lagere koopbereidheid. Zowel over de economische ontwikkelingen in de afgelopen twaalf maanden als over de verwachtingen voor de komende periode, zijn consumenten somberder geworden. Daarbij speelt een rol dat steeds meer mensen verwachten dat de werkloosheid oploopt.

related partner content for mobile comes here

Consumenten bezuinigen vooral op duurzame artikelen, vakantie en uitgaan. Over de ontwikkeling van de eigen financiën is de consument voor het eerst dit jaar niet somberder geworden, in tegenstelling tot voorgaande maanden. Het percentage huishoudens dat spaargeld aanspreekt om de maand door te komen, is in augustus even groot als in juli, toen het licht steeg ten opzichte van de voorgaande maanden. De stemming onder de producenten over de economie is in juli overigens sterk verbeterd. Het producentenvertrouwen kwam op 1,5. In juni trad nog een daling op naar -2,9. Vooral de verwachtingen van de ondernemers over de bedrijvigheid voor de maanden augustus tot en met oktober zijn verbeterd (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in