Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument wordt centaur

Internet brengt onherroepelijk een revolutie teweeg in het winkelen. Verschillende factoren dragen eraan bij dat het leven van de marketeer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De shopping-revolutie voltrekt zich zeer langzaam en is in die zin eerder een evolutie. Wat niet wegneemt dat shopping onvermijdelijk anders van karakter gaat worden, stelt marketingdeskundige Alan Mitchell. Consumenten gaan bepaalde dingen anders doen (namelijk via internet afhandelen of aankopen), maar andere dingen juist niet. Jerry Wind en Vijay Mahajan kwalificeren de nieuwe consument terecht als ‘centaur’. Half paard, half mens – half offline, half online. Deze ‘centaurisering’ van de consument maakt het leven van de marketeer er niet makkelijker op. Verschillende factoren spelen daarin een rol. Ten eerste is de juiste segmentatie nog veel belangrijker geworden. Het probleem is dat de kritieke segmentatieparameters steeds wisselen. De oorzaak daarvan is dat de (gedrags)veranderingen die zich voltrekken sterk individueel zijn. Verder moeten marketeers er verschrikkelijk goed op letten dat zij de niet-geëxpliciteerde behoeften van consumenten die worden vervuld, blijven vervullen. Marketing heeft zich er lange tijd op gericht om ‘nieuwe’, onbekende behoeften van consumenten te ontdekken en vervullen. Internet maakt duidelijk dat er ook een keerzijde is: de behoeften die altijd zó vanzelfsprekend werden vervuld dat we niet eens beseften dat ze bestonden. Online shopping maakt met terugwerkende kracht de vanzelfsprekende geneugten en sterke punten van ouderwetse offline shopping duidelijk: sommige dingen ontdek je pas als ze er niet meer zijn. Nog een factor is dat de gewoonten en verwachtingen van consumenten maar mondjesmaat en heel langzaam veranderen. De belangrijkste boodschap is echter dat ze wel degelijk veranderen. De uitdaging waar marketeers voor staan, is inzicht te krijgen in deze transformaties die zich diep in de consument voltrekken.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: marketing week<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in