Consument heeft slecht beeld van feitelijke prijzen


Dit concludeert OC&C Strategy Consultants in haar internationale prijsbelevingsonderzoek. Nederlandse retailers moeten prijsbeleving en werkelijke prijzen meer met elkaar in balans brengen, zo melden de onderzoekers. De detailhandel investeert in lage productprijzen om de gunst van de consument te winnen. Maar retailers verspillen veel van hun marge- en dus winst- in lage prijzen die niet als zodanig her- en erkend worden. Dat komt omdat de prijsbeleving van de consument vaak significant afwijkt van de daadwerkelijke prijzen.
Afhankelijk van de branche kan die afwijking voor een individuele winkel tot meer dan 30 procent oplopen, aldus OC&C. Vooral de Nederlandse consument heeft een slecht beeld van de feitelijke prijzen. De prijsbeleving van de Nederlandse consument wijkt gemiddeld bijna 15 procent af van de daadwerkelijke prijs van een winkelketen. Dit verschil is groter dan in andere Europese landen.
‘Retailers die consistent, duidelijk en met veel nadruk hun lage prijzen communiceren, realiseren het beste prijsimago. Retailers die hier niet in slagen krijgen zelden het voordeel van de twijfel, maar worden meestal als te duur ingeschat. Zij moeten daarom prijsimago, meer dan prijspositionering, de hoofdrol in de marketingstrategie geven’, aldus OC&C.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid