Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument heeft slecht beeld van feitelijke prijzen

Retailers verspillen veel winst in lage prijzen die door de consument niet als zodanig herkend worden. De consument koopt namelijk meestal…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit concludeert OC&C Strategy Consultants in haar internationale prijsbelevingsonderzoek. Nederlandse retailers moeten prijsbeleving en werkelijke prijzen meer met elkaar in balans brengen, zo melden de onderzoekers. De detailhandel investeert in lage productprijzen om de gunst van de consument te winnen. Maar retailers verspillen veel van hun marge- en dus winst- in lage prijzen die niet als zodanig her- en erkend worden. Dat komt omdat de prijsbeleving van de consument vaak significant afwijkt van de daadwerkelijke prijzen.
Afhankelijk van de branche kan die afwijking voor een individuele winkel tot meer dan 30 procent oplopen, aldus OC&C. Vooral de Nederlandse consument heeft een slecht beeld van de feitelijke prijzen. De prijsbeleving van de Nederlandse consument wijkt gemiddeld bijna 15 procent af van de daadwerkelijke prijs van een winkelketen. Dit verschil is groter dan in andere Europese landen.

related partner content for mobile comes here

‘Retailers die consistent, duidelijk en met veel nadruk hun lage prijzen communiceren, realiseren het beste prijsimago. Retailers die hier niet in slagen krijgen zelden het voordeel van de twijfel, maar worden meestal als te duur ingeschat. Zij moeten daarom prijsimago, meer dan prijspositionering, de hoofdrol in de marketingstrategie geven’, aldus OC&C.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in