Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe lang mag een productlancering duren

Onlangs stond er hier op MolBlog een artikel in de categorie Top of Flop omtrent de lancering van Philip´s Living Colours.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onlangs stond er hier op MolBlog een in de categorie Top of Flop omtrent de lancering van Philip´s Living Colours.

related partner content for mobile comes here

De introductie wordt uitgebreid beschreven in het juninummer van Tijdschrift voor Marketing en is het onderwerp van de nieuwe Top of Flop op .

De vraag die ik mij toen stelde was "hoe lang moet je een productintroductie eigenlijk geven voordat je het predikaat top of flop geeft?" Deze discussie heb ik ook meerdere malen gevoerd in het licht van nieuwe ontwikkelingen als Second Life of 3D internet in het algemeen.

Het lijkt er namelijk op dat we met z´n allen maar wat graag iets tot flop bombarderen, zeker van de grote gevestigde namen.

Zo dus ook met Philips Living Colours. Dit product is nog géén jaar op de markt en toch willen we maar al te graag nu al een predikaat top of flop geven, meestal gebaseerd op meningen en smaak, in plaats van harde cijfers.

In de laatste CLOU stond hier laatst ook een aardig artikel over. Uit onderzoek blijkt namelijk dat consumptiegoederen er in Europa gemiddeld 6 jaar ver doen om aan te slaan.

Met 5,4 jaar zou Nederland een goede middenmoter zijn, tegen over leiders als Denemarken (3,8 jaar) en laggards als Portugal (9,3 jaar).

De verschillen zijn voornamelijk cultureel ingegeven. Scandinaviërs zoeken gemak, eenvoud en een lage prijs, terwijl Fransen meer willen betalen voor exclusiviteit.

Een ding staat als een paal boven water: de kans dat een nieuw product aanslaat (top) in het eerste jaar zou vrijwel nihil zijn.

Nu weet ik dat Research International als aanvulling op TVM's online Top-of-Flop beoordeling een gestandaardiseerde onderzoekmethodiek heeft ontwikkeld om op simpele wijze snel inzicht te krijgen in de acceptatie van nieuwe producten bij de consument.

De opzet is dusdanig, dat niet alleen direct na introductie maar ook na verloop van tijd ('tracking') het succesniveau van een productintroductie kan worden vastgesteld alsmede hoe het nieuwe product scoort op de kritische succesfactoren Bekendheid (Awareness) en Gebruikservaring (Trial).

Dit zou naar mijn idee een goede stap richting echt objectief productlanceringen beoordelen.

Maar de basis vraagt blijft: "hoe lang moet je een product geven?" .... Suggesties ?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in