‘Consument voelt zich niet gehoord door bedrijven’


Dit blijkt uit onderzoek naar klantervaringen met Nederlandse bedrijven, dat werd uitgevoerd in opdracht van RightNow Technologies.
Van de ondervraagde Nederlandse consumenten heeft 71 procent weleens een vraag of klacht ingediend bij een bedrijf. De helft van de respondenten (49 procent) belt het bedrijf om zijn/haar klacht kenbaar te maken. De overige consumenten reageren vooral door een brief of e-mail te sturen.
Doordat bedrijven en instanties niet reageren, voelen consumenten zich slecht behandeld. In het onderzoek is gevraagd naar de mogelijke reden waarom bedrijven hun klanten niet goed behandelen. Volgens twee derde van de respondenten (62 procent) zijn bedrijven er alleen maar op uit om geld te verdienen en behandelen zij daarom hun klanten niet goed. Daarnaast beschikken bedrijven, volgens 35 procent van de ondervraagden, over te weinig kennis en informatie over de klant om deze goed te kunnen behandelen. Maar liefst de helft (52 procent) geeft aan dat, indien een bedrijf of instantie hen beter zou behandelen, zij zich geneigd zouden voelen meer van het bedrijf te kopen.
In totaal werden 997 personen in Nederland van 16 jaar en ouder ondervraagd. Om de representativiteit van de onderzoeksgegevens te waarborgen, heeft een weging plaatsgevonden. De betrouwbaarheidsmarge van de steekproef ligt tussen de 0,6 en 3,1 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid