Overslaan en naar de inhoud gaan

Commprofs hebben een te beperkt beeld van accountability

Wordt vooral geassocieerd met ‘afgerekend worden’.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de eerste helft van 2014 heeft GKSV uitgevoerd naar de rol en het belang van accountability. Carlijn Remmelzwaal (TU Delft) voerde daarvoor 19 gesprekken met Chief Communication Officers (CCO’s) en ‘smaakmakers’. Daarnaast zijn er 45 online vragenlijsten ingevuld door CCO’s.

related partner content for mobile comes here

Als belangrijk beoordeeld

Acountability wordt zeer belangrijk gevonden, vooral omdat het de relevantie van communicatie aantoont, de verbinding van communicatie met ‘de business’ versterkt en daarmee de positie van de CCO kan verstevigen. Accountability krijgt van de ondervraagden dan ook gemiddeld een 8,9 op een schaal van 1 tot 10.

Ruim voldoende

De waardering van eigen werk blijft daar iets bij achter. CCO’s geven hun eigen afdeling een 7,3 voor accountablity. Een ruime voldoende, er is ruimte voor verbetering. CCO&;s van semipublieke organisaties geven hun afdeling overigens een wat lager cijfer voor accountability dan hun collega’s binnen het bedrijfsleven. Respectievelijk 7,1 versus 7,4

Beperkt beeld

Communicatieafdelingen maken momenteel voornamelijk gebruik van output-data om achteraf de resultaten van hun  inspanningen te kunnen aantonen. Denk hierbij aan bereik, aantal knipsels, aantal likes, lezersonderzoeken, etc. Dat is een beperkte benadering van accountability. Het gaat dan eerder over ‘countability’. Door deze associatie krijgt accountability ook een wat negatieve lading: het wordt vooral geassocieerd met ‘afgerekend worden’.  CCO’s merken ook dat accountability daarom soms ‘eng’ wordt gevonden. Het zit niet in de standaard gereedschapskist van de gemiddelde professional.

Verantwoordelijkheid nemen

Uit de interviews blijkt dat het nemen van verantwoordelijkheid zeker als belangrijk wordt ervaren en ook aandacht krijgt, maar ten onrechte niet direct met accountability wordt geassocieerd. 

Analytisch sterk

En slag maken met accountability vereist nieuwe vaardigheden en een andere manier van denken en werken. Volgens CCO&;s ligt de uitdaging overigens niet in het verzamelen van andere of meer data, maar in het beter en slimmer analyseren van bestaande data. Kortom, het potentieel van bestaande data wordt niet optimaal benut. CCO&;s geven aan daarbij behoefte te hebben aan professionals die analytisch sterk zijn en kwantitatieve en kwalitatieve data kunnen interpreteren en vertalen naar de praktijk. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in