Overslaan en naar de inhoud gaan

Celebrity die goed doel aanprijst, profiteert daar vooral zelf van

Beroemdheden verbinden zich graag aan goede doelen. Maar het lukt ngo’s vaak niet om via deze weg awareness te creëren. Voor de sterren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

3 onderzoekers deden onderzoek naar de effectiviteit van celebrity endorsement van goede doelen. Ze publiceerden hun bevindingen in het International Journal of Cultural Studies. Conclusie: de mogelijkheden van beroemdheden om mensen te bereiken, zijn eigenlijk zeer beperkt. Daarnaast zijn beroemdheden in het algemeen ineffectief in het aanmoedigen van mensen, om aandacht te schenken aan leed dat ver weg is.

related partner content for mobile comes here

Professor Dan Brockington ( University of Manchester),  professor Spensor Henson (University of Sussex) en dr Martin Scott (University of East Anglia) deden twee onderzoeken onder ieder 1000 mensen, en ondervroegen ze over beroemdheden en campagnes. Daarnaast werden focusgroepen ingezet.

Wat blijkt: 66 procent van de ondervraagden kon geen beroemdheid linken aan een lijst van 7 bekende NGO’s (Action Aid, Amnesty International, CAFOD, Christian Aid, Oxfam, Save the Children en het Rode Kruis).

Men kende de goede doelen wel, maar was niet op de hoogte van de activiteiten van de beroemdheden voor dat goede doel.

En uit de focusgroepen  kwam naar voren dat de meeste mensen goede doelen steunen vanwege persoonlijke redenen, die echter niets te maken hebben met de beroemdheden. De onderzoekers stellen dan ook dat goede doelen-ambassadeurs er niet in slagen om mensen te bereiken.

Comic Relief
In Groot-Brittannië lukt dat alleen bij een aantal zeer prominente televisieprogramma’s zoals Comic Relief. Maar het is volgens de onderzoekers de vraag of ontwikkelingshulp echt geholpen is met dit soort transactionele evenementen. Ander onderzoek spreekt dit in ieder geval tegen.

Beroemdheden worden zelf wel populairder dankzij hun verbintenis aan goede doelen, zo blijkt uit het onderzoek. Al is dat -in de meeste gevallen- uiteraard niet hun directe beweegreden zich in te zetten voor het goede doel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in