Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne tegen roken slaat nauwelijks aan bij jongeren

Campagnes om kinderen van het roken af te houden, hebben geen effect. Ondanks grootschalige overheidscampagnes neemt het aantal…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoekster M. Ausems volgde de effecten van antirookcampagnes gedurende 36 maanden
op de hoogste groepen van 150 basisscholen in Nederland. Daar bleek de voorlichting geen enkel
positief effect te hebben. Uit eenzelfde onderzoek bij een groot aantal brugklassen van
VBO-scholen bleek dat de campagnes alleen op de korte termijn effect hadden, die op de langere
termijn weer teniet werden gedaan.

related partner content for mobile comes here

Volgens Ausems komt dat door de 'overkill' aan antirookcampagnes, die op de leerlingen
worden losgelaten. 'Dosering is belangrijk,' aldus de onderzoekster. Ausems vindt het vooral belangrijk om leerlingen weerbaarder te maken tegen de sociale
druk, dat tot roken kan leiden. Dat kan door voorlichting op maat te sturen aan de
huisadressen van scholieren, vindt Ausems.

Zij ziet veel heil in zo'n persoonlijke aanpak, die dan wel begeleid moet worden door een school.
Tijdens haar onderzoek bleek dat vooral leerlingen van het VBO, die nog niet eerder gerookt
hadden, makkelijker de sigaret lieten liggen door deze aanpak, dan door voorlichting op school
alleen. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in