Overslaan en naar de inhoud gaan

BVA en Stiva oneens met kritiek op alcoholcode

Adverteerdersbond BVA en Stiva, de zelfreguleringsvereniging van de alcoholindustrie, ageren tegen het vorige week door de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Met dit tendentieuze rapport lijkt Stap een bom te willen leggen onder het systeem van zelfregulering, een traditie die al meer dan 40 jaar goed functioneert in Nederland’, zeggen BVA en Stiva.

related partner content for mobile comes here

In het rapport beweert Stap dat klachten over alcoholreclame van de grote alcoholproducenten bijna zonder uitzondering worden afgewezen. Stap trekt de conclusie dat de manier waarop de regels voor alcoholreclame zijn geformuleerd ertoe leidt dat de Reclame Code Commissie niets anders kan, dan deze klachten af te wijzen.

Maar volgens de twee organisaties wordt de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken goed nageleefd. ‘Jaarlijks wordt er gerapporteerd over de voortgang van de zelfregulering. Nieuw dit jaar is dat KPMG Sustainability beoordeelt of de informatie in dit verslag onderbouwd is. Ook is er regelmatig overleg met het ministerie van VWS.’ Het ministerie zou volgens de BVA en Stiva in een rapportage van vorig jaar geen kritiek hebben geuit op de inhoud van de code.

Stiva vindt ook dat Stap, dat overheidssubsidie krijgt voor monitoring van alcoholreclame, niet onafhankelijk genoeg is. ‘Stiva had liever gezien dat deze taak was opgedragen aan een meer onafhankelijke organisatie. Stap bepleit namelijk een vergaand verbod op alcoholreclame en is op grond hiervan niet altijd geheel objectief.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in