BVA en Stiva oneens met kritiek op alcoholcode
‘Met dit tendentieuze rapport lijkt Stap een bom te willen leggen onder het systeem van zelfregulering, een traditie die al meer dan 40 jaar goed functioneert in Nederland’, zeggen BVA en Stiva.
In het rapport beweert Stap dat klachten over alcoholreclame van de grote alcoholproducenten bijna zonder uitzondering worden afgewezen. Stap trekt de conclusie dat de manier waarop de regels voor alcoholreclame zijn geformuleerd ertoe leidt dat de Reclame Code Commissie niets anders kan, dan deze klachten af te wijzen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMaar volgens de twee organisaties wordt de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken goed nageleefd. ‘Jaarlijks wordt er gerapporteerd over de voortgang van de zelfregulering. Nieuw dit jaar is dat KPMG Sustainability beoordeelt of de informatie in dit verslag onderbouwd is. Ook is er regelmatig overleg met het ministerie van VWS.’ Het ministerie zou volgens de BVA en Stiva in een rapportage van vorig jaar geen kritiek hebben geuit op de inhoud van de code.
Stiva vindt ook dat Stap, dat overheidssubsidie krijgt voor monitoring van alcoholreclame, niet onafhankelijk genoeg is. ‘Stiva had liever gezien dat deze taak was opgedragen aan een meer onafhankelijke organisatie. Stap bepleit namelijk een vergaand verbod op alcoholreclame en is op grond hiervan niet altijd geheel objectief.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid