Overslaan en naar de inhoud gaan

Dell: ‘We doen al negen miljard dollar via de retail’

Vorige week was in Orlando het Gartner IT event en daar sprak marketing-online.nl exclusief met ceo Michael Dell. 'We merkten steeds meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dell heeft zoals bekend een lastige periode achter de rug. Oprichter Michael Dell voelde zich gedwongen om de ceo-zetel weer in te nemen nadat het marktaandeel daalde en er veel klachten bleken te zijn over customer service. Een recall van de laptop-batterijen maakte de zaak af. Er moest iets veranderen.

related partner content for mobile comes here

Dell ging meer aandacht geven aan design, ging zijn pc’s en laptops ook via retail verkopen en versterkte de marketing. De focus kwam ook meer te liggen op de emerging markets.

Michael Dell spreekt over het loslaten van het exclusieve, directe model: ‘Iedereen deed er zo geschokt over dat Dell opeens niet meer uitsluitend via het eigen internetkanaal verkoopt, maar ook via bijvoorbeeld Wal-Mart in de VS. We hebben er eens naar gekeken en het blijkt dat van de 60 miljard dollar omzet, die we nu hebben, al 9 miljard via de retail gaat. Dat is al een groot deel. We krijgen nu de vraag van bedrijven of ze onze toner en inkt niet ook via de kanalen kunnen krijgen die ze normaal gebruiken voor alle kantoorspullen. Ik vind dat een relevante vraag en we zullen daaraan voldoen. Dus dat aandeel, dat niet meer direct gaat, zal alleen maar toenemen.’

De eerste ervaringen van het inschakelen van de tussenhandel zijn positief, aldus Michael Dell: ‘We doen het nu in de VS, Frankrijk, Engeland, Brazilië en nog wat landen. Er is veel vraag naar onze producten. Onze gekleurde laptops doen het zelfs zo goed dat we leveringsproblemen hebben. Zelfs de zakelijke markt valt er voor. De hele markt voor laptops groeit onverwacht en verrassend hard. Mobiel is echt een hit. In de emerging markets zie je dat ze meteen naar de laptop gaan en niet meer een desktop nemen.’

Michael Dell zegt tegen marketing-online op de vraag waarom marketing opeens zo belangrijk werd: ‘We zijn heel erg hard gegroeid. In vijf jaar tijd van 30 naar 60 miljard dollar omzet. Er zijn in de geschiedenis maar vijf bedrijven die dat ook gedaan hebben en wij zijn het enige pc-merk in die categorie. We hebben marketing altijd op een gedecentraliseerde manier gedaan. Dat is niet meer zo effectief. We merkten steeds meer dat er een groot verschil zit in het beeld van Dell tussen mensen die ons al gebruiken en mensen die ons niet kennen. Er was een noodzaak om het meer af te stemmen en duidelijker één beeld naar buiten te creëren.’

CMO Mark Jarvis vult aan: ‘Toen ik hier een half jaar geleden begon had Dell wereldwijd 869 reclamebureaus. Elk land had voor elke productrange zijn eigen bureau en aanpak. Ik breng dat terug tot één. Momenteel ronden we de competitie af, er zijn nog drie bureaus bezig en eind november hebben we er één gekozen. Van 869 bureaus naar één. Vanaf 1 februari zie je de eerste resultaten daarvan. Mensen in de organisatie zijn ook blij dat ik er ben. Ze kregen altijd maar te horen dat het alleen ging om operational excellence en logistiek, maar nu gaat het ook over innovatie en marketing. Binnen een jaar zie je dat Dell op dit vlak grote stappen heeft gemaakt.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in