Overslaan en naar de inhoud gaan

Bugs Bunny helpt de merkwaarde vergroten

Al jaren worden populaire cartoonfiguren voor verschillende producten en merken ingezet. Maar hoe effectief is dat eigenlijk?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Warner Bros heeft in samenwerking met een marktonderzoeksinstituut het potentieel van de eigen cartoonklassiekers onderzocht voor de merkopwaardering en imagoverbetering in het zoetwarensegment, bij kinderen tussen zeven en tien jaar. Daartoe werd een merkendriehoek ontwikkeld, die onder meer laat zien op welke merkdimensies de cartoonfiguur effect heeft en waar overeenstemming tussen merk en figuur moet bestaan (property-fit). Uit het onderzoek blijkt dat cartoonfiguren op grond van hun populariteitswaarde een duidelijke waardestijging van een merk, en daarmee aankoopprikkels, kunnen bewerkstelligen. De emotionele push van de cartoonklassiekers werkt vooral bij zwakkere merken of No-Names. Looney Tunes bieden met name door de talloze en zeer verschillende karakters de mogelijkheid om heel doelgericht, voor de meest uiteenlopende producten, zowel voor jongens als voor meisjes, de passende property te vinden. Jongens hebben bijvoorbeeld een duidelijke voorkeur voor Taz en Road Runner, meisjes voor Tweety. Bugs Bunny en Speedy Gonzales zijn bij beide groepen populair, net als Tom & Jerry, die bovendien voor verschillende leeftijdsgroepen geschikt zijn.

related partner content for mobile comes here

Bron: Marketingjournal

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in