Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever heeft 'visvriendelijke' vissticks

'Ocean friendly' staat op het pakje met tien verpakte en diepgevroren vissticks van Iglo. Het zijn de eerste pakjes waarin vis zit die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Wij hoeven ons niet neer te leggen bij de wereldwijde uitputting van visstanden, de vernietiging van kwetsbare zeebodems en de massale sterfte van vaak nog jonge dolfijnen, walvissen, haaien en schildpadden in de vele visnetten,’ aldus Drijver.
‘Unilever laat zien dat we wel degelijk wat kunnen doen om de schitterende onderwaterwereld te behouden. Haar streven om in de toekomst alleen maar gebruik te maken van duurzaam gevangen vis is lovenswaardig. Hiertoe is gezamenlijk in 1997 de nu onafhankelijke Marine Stewardship Council opgericht. Ik ben blij dat Unilever in Nederland een belangrijke stap zet met het gebruik van MSC-gecertificeerde vis door Iglo’, juicht Drijver.

related partner content for mobile comes here

Op dit moment zijn 43 procent van de visproducten, die Unilever op de Nederlandse markt brengt, afkomstig van duurzaam gevangen vis. ‘Dit jaar verwachten wij dat in Europa, waar meer dan negentig procent van onze vis wordt verkocht, meer dan de helft onder het MSC-keurmerk kan worden verkocht,’aldus Kees van der Waaij, directievoorzitter van Unilever Nederland Holdings. ‘Dit past in ons streven om op termijn alleen nog maar duurzaam gevangen vis te verkopen.’

Unilever koopt zijn vis van circa honderd leveranciers in vooral de noordelijke zeeën en werkt nauw met hen samen om de manier van vissen en het beheer van de visstanden te veranderen.

Iglo is, zoals bekend, niet Unilever’s meest florissante onderdeel. De groei van diepvries valt tegen, maar de afgelopen weken waren opmerkelijk gunstig. Iglo, marktleider op het gebied van diepvriesvis, zag de vraag sterk toenemen na de publicatie van een kritisch rapport van de Voedsel Waren Autoriteit (VWA), waaruit bleek dat veel niet ingevroren, voorverpakte vis bedorven is.

Uit het onderzoek van de VWA bleek daarentegen dat diepvriesvis wel aan alle normen voldoet. 'De uitkomst van het rapport heeft ongetwijfeld geleid tot de toename van de verkoop van onze diepvriesvis,' zegt Marieke van Heeswijk, category director frozen foods bij Iglo.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft uiteraard grote twijfels bij het onderzoek van de VWA. ‘Er is niets mis met de vis. Als dat wel zo was, hadden de consumenten geklaagd. We hebben niets gehoord’, laat het CBL weten.
Het CBL overweegt wel een schadeclaim van enkele miljoenen euro's bij de voedselautoriteit in te dienen. Een woordvoerster van de VWA zegt in een reactie dat er donderdag een gesprek met het CBL plaatsvindt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in