Overslaan en naar de inhoud gaan

Brand Fuel: 'Wees irrelevant, dan word je niet gekopieerd'

Vorige week vertrok de 'Brandfueltrein' voor het eerst vanaf station Schiphol. De 24 uur-treinreis is onderdeel van de nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week vertrok de 'Brandfueltrein' voor het eerst vanaf station Schiphol. De 24 uur-treinreis is onderdeel van de nieuwe brandingopleiding , gestart door , , en .

related partner content for mobile comes here

75 marketeers en brandingmanagers kregen in een een lading brandingtheorieën over zich heen van consultants als Dan Herman (bekend spreker en schrijver van het nieuwe boek ), de Zuid-Koreaan Dae Ryuang Chang (Hongik University), David Taylor () en trendwatcher Carl Rohde.

Men mocht er even uit in Brussel, eventjes in een echt hotelbed slapen in Antwerpen, om vervolgens precies 24 uur later weer op Schiphol uit te stappen.

Ik wil het hier hebben over Herman's theorie over competitie en differentiatie.

De titel van het is een sneer naar al die managers die volgens Herman allemaal dezelfde opleiding volgen, om vervolgens allemaal dezelfde onderzoekstechnieken, en strategieën op hun product los te laten, met als gevolg dat alles steeds meer een commodity wordt.

'Strategie is slechts datgene dat je anders doet dan je concurrent. Als je concurrent het ook doet, dan is dat niet strategie, maar gewoon goed management.'

Herman komt (zoals een goede consultant betaamt) met een stappenplan voor 'instant succes'.
De eerste stappen mag je als bekend veronderstellen (probeer niet te irriteren, wees relevant, probeer het niet beter te doen dan je concurrenten, maar anders), maar zijn theorie over on- en off core differentiatie sprong wel uit:

'Probeer je meerwaarde te bouwen rond een voordeel dat eigenlijk irrelevant is ten opzichte van jouw merk en/of product.'

Herman denkt dat dit het wapen is tegen snel kopiëren. 'Succesvolle, relevante differentiatie wordt supersnel gekopieerd. Kijk naar Starbucks, of Volvo. Tegenwoordig is iedere auto veilig...
In andere situaties gebeurt dat juist weer niet. De massages en manicures tijdens bijvoorbeeld zijn nooit overgenomen door de concurrent. Hetzelfde geldt voor Bodyshop. Een winkelketen die zijn branding vormde rond de waarden milieu en het helpen van mensen. in de VS: je koopt van dit merk geen auto, maar een social life. Eenzaam? Koop een Saturn. Het merk zorgt ervoor dat je vanzelf met mensen in contact komt zodra je er in een gaat rijden.
De designbandjes van zijn heel lang onaangetast gebleven, en dat geldt nog steeds voor de driehoekige verpakking van .
Hoe komt dat?'

Herman noemt het off-core differentiatie: een differentiatie die niet direct relevant is voor je merk of product, maar wel belangrijk is voor consumenten in een andere categorie.

De meeste merken doen volgens Herman echter aan on-core differentiatie: differentiatie op karakteristieken die belangrijk zijn voor consumenten in diezelfde categorie.

Niet doen dus, zegt Herman. Wat vinden jullie, heeft 'ie een punt?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in