Belgische Grote Marketing Enquete: marketeers willen meer meten
De marketingbudgetten stijgen weer. Althans: de helft van de marketees verwacht dat hun budget weer zal stijgen dit jaar. Vorig jaar was dat nog maar 30 procent. Nu verwacht 14 procent een daling van het budget en dat was in 2005 nog 23 procent.
Producten en diensten lijken steeds meer op elkaar. De marketeers vinden dat marketing het verschil maakt en moet creëren.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisMarketeers staan onder druk en kiezen daarom voor meetbare media: DM en online groeien hard. Tv-reclame krijgt klappen. 70 procent denkt dat online dit jaar meer zal krijgen van hun budget en 65 procent verwacht datzelfde voor DM. Maar nog altijd is tv voor een op de vijf marketeers het belangrijkste medium.
Op de vraag welke buzzwords belangrijker worden in 2006, kiest 84 procent voor blogging en 64 procent voor Advergaming. Daartussen staat echter ook nog ‘return on marketing investment’ met eveneens 64 procent.
De Belgische marketeers kennen een aantal buzzwords niet: buzzmarketing wordt door 33 procent niet gekend. 24 procent weet niet wat ‘permission marketing’ is. En één op de vijf heeft nog nooit gehoord van ‘virale marketing’.
Waar liggen ze wakker van? Uiteraard van het gebrek aan onderscheidend vermogen van hun merken. Maar ook geeft 62 procent van de Belgische marketeers aan dat het rendement van de marketingactiviteiten te weinig gemeten wordt en dat daardoor hun aanzien in de boardroom schade lijdt.
In totaal namen 406 marketeers deel aan de enquete.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid