Beelddenken


We worden overspoeld met beelden. We zien alleen al zo’n 300 reclame-uitingen per dag. Tel daarbij op de beelden uit de traditionele media: kranten, tijdschriften. Voeg daaraan toe de beelden uit de social media: de foto’s van je vrienden of bevriende merken op facebook, de twitterpics, instagram, de pinterestboards die je volgt, of misschien ook zelf bijhoudt. Vermenigvuldig dit met het bewegende beeld: op Youtube werden in 2011 4 miljard filmpjes per dag bekeken. Er werd 1 uur film per seconde geüpload. Is het vreemd te stellen dat we leven in een cultuur die meer en meer
geregeerd wordt door beeld?
Beeldgeletterdheid
Net zoals je het alfabet moet kennen om te leren lezen, moet je ook beeld leren lezen. De generatie van mensen tot 25 jaar doet dat als vanzelfsprekend. Ze groeiden op met MTV en de verhalende videoclips. Zij zetten naar keuze beeld of woord in om hun ideeën of boodschap over te brengen. Zelfs voor degenen die niet heel actief zijn in beeldcommunicatie, kun je met beeld op de juiste knoppen drukken om ze in gang te zetten.
Beeld communiceert voor deze generatie lekker snel en dat is belangrijk, want ze moeten zoveel boodschappen over brengen voor werk en privé. Ze willen soundbytes en boodschappen op twitterlengte en instagram-formaat.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Cliché
Het cliché dat één beeld meer zegt dan 1000 woorden is waar. Maar zegt het beeld iedereen ook hetzelfde? Wat je ziet wordt bepaald door je bagage. Die bagage is de cultuur waaruit je komt, hoe je opgevoed bent, de boeken die je gelezen hebt, de films die je gezien hebt, de reizen die je gemaakt hebt…. Niemand ziet dus exact wat een ander ziet. Woorden blijven dus nodig, maar korter en concreter.
Tweedeling
Bij mensen die ouder zijn dan 25 is er een tweedeling: je bent of een beelddenker of een woorddenker. Het mag duidelijk zijn dat als je een gemengd publiek een boodschap wilt overbrengen, dat je mensen treft die op verschillende niveaus ‘beeldgeletterd’ zijn. Ook daarom is het woord dus nog steeds nodig. Om de woorddenkers erbij te betrekken, maar ook om het beeld te laden, zodat de meeste mensen die betekenis zien in het beeld die de zender erin wil leggen.
Beeld gaat het woord dus nog niet vervangen. Maar de beelden worden talrijker en de woorden worden steeds korter. Een uitdaging voor marketeers!
Nanon Soeters is trendwatcher bij ROZENBROOD | Picturing the future
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid