Starbucks verkoopt recyclebare bekers voor één dollar


Consumenten kunnen een te hergebruiken plastic beker voor één dollar kopen (de pilot van deze actie vindt plaats in het noordwesten van de VS). Iedere keer als ze een koffie kopen en hiervoor hun beker gebruiken, krijgen ze tien cent korting. Rekensommetje is: na tien keer heb je de kosten eruit (en mag je hem wellicht weggooien?)
Starbucks hoopt volgens USA Today dat de prijs laag genoeg is voor consumenten om hun weggooigedrag te veranderen, maar anderen zijn weer van mening dat het bedrag juist te laag is. Juist het tegenovergestelde, een ‘boete’ (meer betalen voor iets dat milieuonvriendelijk is) zou beter helpen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSConsumenten pogen via het tekenen van petities op Change.org bedrijven aan te zetten tot sociale verandering. Minder milieuvervuiling en minder slecht recyclebare verpakking.
McDonald's probeert inmiddels een minder milieuonvriendelijke papieren beker, Dunkin' Donuts wil dit ook gaan doen. Maar, zo schrijft USA Today, geen van deze ketens is zoals Starbucks bereid korting aan de consumenten te geven.
Een ander plan van Starbucks is om in samenwerking met de papiermolens de papieren bekers beter te gaan recyclen.
Starbucks geeft aan dat het verwacht dat mensen best wel eens twee of drie bekers voor gebruik zouden kunnen kopen. En, Starbucks spoelt de bekertjes voor de klant om.
Maar ja, die bekers worden op hun beurt geproduceerd in China.
Lang leve de carbon footprint!
Wat een mogelijk probleem zou kunnen zijn is de fobie die vele Amerikanen voor bacteriën (van anderen) hebben. En de claimcultuur in het land, als iemand ziek zou (kunnen) worden. Maar het omspoelen kan dit voorkomen.
Maar in het kort: zoals in het stuk staat, het is een stap in de goede richting.
En een teken des tijds dat consumenten bedrijven kunnen aanmoedigen milieuvriendelijker te worden. Zie daarvoor alleen al het nieuws dat Unilever na aandringen van consumenten via sociale media gaat stoppen met het gebruik van microbeads (plastic korreltjes) in de verzorgingsproducten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid