Overslaan en naar de inhoud gaan

Starbucks verkoopt recyclebare bekers voor één dollar

Merken als McDonald’s en Starbucks lijken soms het afval te hebben uitgevonden. Zoveel papier en plastic om hun eet- en drinkwaren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten kunnen een te hergebruiken plastic beker voor één dollar kopen (de pilot van deze actie vindt plaats in het noordwesten van de VS). Iedere keer als ze een koffie kopen en hiervoor hun beker gebruiken, krijgen ze tien cent korting. Rekensommetje is: na tien keer heb je de kosten eruit (en mag je hem wellicht weggooien?)

related partner content for mobile comes here

Starbucks hoopt volgens dat de prijs laag genoeg is voor consumenten om hun weggooigedrag te veranderen, maar anderen zijn weer van mening dat het bedrag juist te laag is. Juist het tegenovergestelde, een ‘boete’ (meer betalen voor iets dat milieuonvriendelijk is) zou beter helpen.

Consumenten pogen via het tekenen van petities op bedrijven aan te zetten tot sociale verandering. Minder milieuvervuiling en minder slecht recyclebare verpakking.

McDonald's probeert inmiddels een minder milieuonvriendelijke papieren beker, Dunkin' Donuts wil dit ook gaan doen. Maar, zo schrijft USA Today, geen van deze ketens is zoals Starbucks bereid korting aan de consumenten te geven.
Een ander plan van Starbucks is om in samenwerking met de papiermolens de papieren bekers beter te gaan .

Starbucks geeft aan dat het verwacht dat mensen best wel eens twee of drie bekers voor gebruik zouden kunnen kopen. En, Starbucks spoelt de bekertjes voor de klant om.
Maar ja, die bekers worden op hun beurt geproduceerd in China.

Lang leve de carbon footprint!

Wat een mogelijk probleem zou kunnen zijn is de fobie die vele Amerikanen voor bacteriën (van anderen) hebben. En de claimcultuur in het land, als iemand ziek zou (kunnen) worden. Maar het omspoelen kan dit voorkomen.
Maar in het kort: zoals in het stuk staat, het is een stap in de goede richting.

En een teken des tijds dat consumenten bedrijven kunnen aanmoedigen milieuvriendelijker te worden. Zie daarvoor alleen al het dat Unilever na aandringen van consumenten via sociale media gaat stoppen met het gebruik van (plastic korreltjes) in de verzorgingsproducten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in