Overslaan en naar de inhoud gaan

Kersttoespraak - de campagne

Een boodschap kun je op een heleboel verschillende manieren overbrengen, maar hoe doe je dit met de jaarlijkse kersttoespraak van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kritiek
Terwijl de Britse koningin haar kersttoespraak in 3D aan het opnemen was kreeg onze koningin nog kritiek dat haar kersttoespraak oubollig was. Volgens de critici is de jaarlijkse toespraak toe aan vernieuwing. Niemand zou hier nog naar willen kijken. Tijd voor de koningin om te laten zien dat ze hier over nagedacht heeft en het tegendeel te bewijzen.

related partner content for mobile comes here

Denktank
Na het zomerreces is een speciaal samengestelde denktank met de kersttoespraak aan de slag gegaan, met als doel het aantal kijkers naar recordhoogte te brengen. Alle mogelijkheden zijn daarbij de revue gepasseerd. De kersttoespraak in de vorm van een opera, in Gangnam Style of een Lip Dub met de hele Koninklijke Familie. Helaas vond de RVD deze opties niet passen binnen de Koninklijke Huisstijl en ook werd niet verwacht dat de boodschap hierdoor vaker bekeken zou worden.

Ideeën die het dit jaar ook niet haalden waren een vertolking van de toespraak door Dries Roelvink, de lancering van een speciale pagina op Facebook en de toespraak in de vorm van Tweets. Ook viel de versie af waarbij de kijker het einde kan beïnvloeden door halverwege een SMS te sturen.

Aanpak
Uiteindelijk kwam het beste plan van de koningin zelf. Nadat haar troonrede dit jaar wederom was uitgelekt vroeg zij haar ambtenaren om te doen waar zij goed in zijn, te lekken. Er werd gezocht naar een geschikte partij om het lek te laten ontdekken en daar gingen we. Groot in het nieuws, de uitgelekte kersttoespraak die direct online te zien is.

Resultaat
Het resultaat van de uitgelekte toespraak is dat de toespraak voor de officiële uitzending al vaker bekeken en besproken is dan de toespraak van vorig jaar. En hoewel de toon en opzet gelijk is aan vorige jaren hoor je daar niemand meer over. Het doel om een record aantal mensen te bereiken is gehaald. We kunnen nu al spreken van een succesvolle campagne.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in