Overslaan en naar de inhoud gaan

ICSB’s MarketingTop10 van 2012

ICSB komt ook dit jaar met MarketingTop10. Een lijst met marketingcases die het bureau het afgelopen jaar is opgevallen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

komt ook dit jaar met MarketingTop10. Een lijst met marketingcases die het bureau het afgelopen jaar is opgevallen.

related partner content for mobile comes here

1. Windcentrale: Wind verkopen als zoete broodjes
‘De Windcentrale sluit naadloos aan op de trend waarin consumenten krachten bundelen en gezamenlijk scherper inkopen. Maar wat de Windcentrale echt bijzonder maakt is dat dit initiatief weer gevoel teruggeeft aan het commodity-product stroom. Uiterst praktisch is dat de grote investeringsom al voor de start door de winddelers moet worden opgehoest, hoewel we dit principe ook al kennen van scheeps-CVs.’

2. Hagonext: een eerlijke schoonmaakmarkt
Voor ICSB is ‘Hagonext een helder voorbeeld van een goede toepassing van Blue Ocean Strategy. Door een aantal als belangrijk aangenomen aspecten te verlagen (schoonmaken moet onmerkbaar zijn) en andere toe te voegen (interactie tussen medewerkers, vrijheid van handelen en denken, resultaat gebaseerde beloning), ontstaat een bedrijf waarin de principes van de werkvloer tot aan de financiële administratie consistent zijn doorgevoerd.’

3. KLM: Sociaal DNA aan boord
ICSB zet KLM in 2012 in de marketingtop 10 omdat ‘het bedrijf juist niet, zoals veel andere, sociale media ‘erbij doet’ of actiematig inzet, maar het in het DNA van de organisatie heeft weten te krijgen. Iedere kans wordt aangegrepen om de reis van A naar B inspirerend te maken en de reiziger te trakteren op nieuwe belevingselementen.

‘KLM zelf zegt ‘deeds speak louder than tweets!’ Dat is de juiste attitude in sociale media, meent ICSB: ‘Het is niet tot doel verheven, maar als middel zeer goed benut in de volle breedte van de organisatie en dicht op alle customer touchpoints.’

4. Bonnevoy: Ik wil naar voor E 495 op reis
‘Wat ons vooral aanspreekt aan Bonnevoy is dat de gehele reismarkt is opgebouwd rond een standaard besluitboom waarin de bestemming het vertrekpunt is.’

5. Bols: niet jong, wel innovatief
‘Een blue ocean in de volle drankenmarkt, perfect in lijn met de innovatieve, professionele en fun uitstraling die Bols neerzet met het House of Bols en de Bols around the World Bartending competition. Kortom Bols bewijst dat je niet jong hoeft te zijn om innovatief te zijn.’

6. DE Masterblenders 1753: Wordt thee de nieuwe koffie?
‘Een bedrijfseconomisch en strategisch gefundeerde move die opvallend knap door vertaald is naar een sterke positionering. Met het nieuwe brand gaat het bedrijf terug naar de oorsprong, het authentieke vakmanschap, waar het bij koffie nu weer echt om draait. Met het terughalen van de rechten van de Senseo en de ontwikkeling van de Sarista maakt DE Masterblenders 1753 zich op voor een nieuwe ronde in de koffiestrijd.’

7. Knab bedacht?
‘Behoorlijke veranderingen in een van nature traditionele sector. En dan is dit nog maar het topje van de ijsberg. Vraag is natuurlijk hoe sterk het klantinzicht is waar Knab zijn businessmodel op bouwt.’

8. Red Bull Stratos: alle records gebroken!
‘In 2012 overtreft Red Bull het extreme met de Stratos sprong. We zijn nu al nieuwsgierig wat 2013 brengt.’

9. Skyfall: Heineken not stirred nor shaken
Veel discussie is ontstaan over het gebruik van product placement in Skyfall, meent ICSB. ‘Uitholling van de mythe? Misschien wel, maar de tientallen miljoenen die deze sponsordeals opleverden waren broodnodig om de 200 miljoen dollar (!) kostende productie gerealiseerd te krijgen in een tijd dat de MGM-filmstudio's op het randje van faillissement verkeerden.’

10. Zalando: Een schreeuw van geluk?
‘Als marketeer ben je het aan de tijdgeest verplicht om in de mediamix zwaar in te zetten op het hele online gebeuren en de sociale media. Dat maakt Zalando voor ons zo bijzonder.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in