Automatisch reclame wegzappen


Onderzoek toont aan dat als merkartikelen zo'n 3 maanden lang volledig met tv-reclame zouden stoppen, bijna de helft daarvan fors in marktaandeel zou teruglopen. Sommige zelfs 50%.
Dan gaat het voornamelijk om de kleinere merken, want de marktleiders kunnen zelfs wel langer zonder tv reclame. Bij nieuw geintroduceerde merken gaat dat natuurlijk nog veel verder, omdat een merk goed opgebouwd moet worden en tv reclame daarbij vrijwel essentieel is geworden. Het is dan ook niet voor niets dat ondanks het relatief vrij stabiel blijvende aantal merken in de markt de uitgaven voor tv reclame sterk stijgen, ook al moeten die noodgedwongen over een toenemend aantal zenders verdeeld worden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDaarmee is wel aangegeven dat tv reclame van groot belang is voor het contact met de consument en het opbouwen dan wel onderhouden van een merk, het verkrijgen van distributie en het daarbij behorende marktaandeel. Andere onderzoeken hebben aangetoond dat de weerstand tegen reclame groeit, en niet om de reclame-boodschappen, want die worden gelukkig steeds beter en leuker, maar voornamelijk om de hoeveelheid daarvan. Programma's en films worden 2 of soms wel 4 maal zo'n 5 minuten lang onderbroken door reclame, natuurlijk vooral bij de commerciele omroepen, wat tot gevolg heeft dat er driftig wordt gezapt.
Daar zijn studiegroepen aan gewijd, congressen, stuurgroepen, commissies en noem maar op om de zorg uit te spreken dat tv reclame minder bereik zou krijgen omdat de kijker een reclameblok vaak wegzapt, met andere vormen van tv reclame zoals product placement en programma sponsoring tot gevolg. De zorgen zijn er, maar de gevolgen zijn alleen meer reclame via meer ingangen.
Wat zou dan het gevolg zijn van het spraakmakende reclame-filter dat er vanuit Duitsland spoedig aan lijkt te komen? De gevolgen zijn nog niet te overzien. Het apparaatje, dat de
Fernseh-Fee wordt genoemd, zorgt er namelijk voor dat de televisiekijker geen enkele reclameboodschap meer te zien krijgt. Zodra op het kanaal waar men naar kijkt de reclame begint, wordt direct overgeschakeld op een zender waar op dat moment geen reclame wordt uitgezonden. Na het reclameblok gaat men automatisch weer terug naar het oorspronkelijke kanaal.
Bij video-opnames is het apparaat zelfs in staat de video tijdens de reclameblokken tijdelijk te stoppen. Het opgenomen programma kan dan in een keer worden afgedraaid, zonder vooruit te hoeven spoelen.
Om dit voor elkaar te krijgen zit een team van dertig medewerkers in het Duitse Koblenz dag en nacht achter een batterij televisieschermen. Met een druk op de knop activeren zij het apparaat op elk gewenst moment. Het electronisch signaal dat nodig is om het apparaat in de huiskamer te bereiken, wordt via een eenvoudige FM-frequentie meegestuurd. Sinds de introductie van de tv-fee hebben de Duitse commerciële televisiestations er alles aan gedaan de verspreiding van het apparaat tegen te gaan en niets werd nagelaten om de vinding te dwarsbomen. RTL stapte zelfs tevergeefs naar de rechter, wat al aangeeft dat de commerciële zenders het somber inzien. Toch vraag ik me af of het echt gaat werken, want ik zou er goed van balen om ineens naar een kanaal gezapt te worden waar ik helemaal niet naar wil kijken. Dan ga ik toch zelf weer zitten zappen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid