Overslaan en naar de inhoud gaan

Audio versterkt mentale beschikbaarheid FMCG-merk Douwe Egberts

Crossmedia-onderzoek bewijst invloed op merkkoppeling, merkhouding en -voorkeur.
Partner
DVJ Insights

DVJ Insights is het internationale full-service marketing research en analytics bureau voor merkgroei. Ze staan bekend om de bereidheid om echt te luisteren en om hun innovatieve aanpak en innovatie, die voortkomt uit een intensieve samenwerking met de praktijk en de wetenschap. De combinatie van kwaliteit, toegevoegde waarde en passie helpt klanten in het vinden van antwoorden en mogelijkheden voor duurzame groei. Het bureau is gespecialiseerd in merk-, communicatie-, innovatie- en shopper onderzoek. Naast onderzoek voor klanten doet DVJ binnen het Center of Expertise veel eigen onderzoek en meta-analyses op de eigen databases om deze kennis vervolgens te gebruiken voor het continue verbeteren van oplossingen en werkwijze, als benchmark en in advies aan klanten.

Persoon op de bank
Persoon op de bank

Radio als onderdeel van een krachtige crossmediacampagne zorgt voor een significante stijging van de reclameherinnering en bovenal voor positieve en onderscheidende merkassociaties. Dit blijkt uit het effectonderzoek voor het FMCG-merk Douwe Egberts naar de toegevoegde waarde van radio in de mediamix en de bijdrage van radio aan de mentale beschikbaarheid van het merk.

DVJ Insights onderzocht in samenwerking met Audify, Jacobs Douwe Egberts en mediabureau Havas Media de attributie van radio in de mediamix op de mentale beschikbaarheid voor het merk Douwe Egberts. Douwe Egberts laat overtuigend zien dat met de inzet van radioreclame meer positieve en onderscheidende merkassociaties opgebouwd worden. Sterke creaties - met sonic branding - zorgen voor een rijkere emotionele verbeelding van het merk in het hoofd van de consument en maakt het opbouwen van associaties een stuk eenvoudiger. Deze merkassociaties zijn belangrijk om de mentale beschikbaarheid en de brand salience te vergroten. De combinatie van radio met andere bereiksmedia zorgt bovendien voor een stijging dieper in de funnel van de merkparameters merkhouding en merkvoorkeur.

Tabel - Associaties
Tabel - Houding

Creatie is belangrijk onderdeel van succesvolle campagne

De creatieve uitingen van de ‘Kracht van koffie, Douwe Egberts koffie’ zijn onderscheidend en daardoor krachtig. De commercials zijn daarmee dus zeer goed in staat effect te sorteren. De onderzoeksresultaten tonen aan dat maar liefst 70% van de Nederlanders de Douwe Egberts brandsound spontaan aan het merk Douwe Egberts koppelt, met de daarbij gepaard gaande positieve en onderscheidende merkassociaties. Het merkgeluid van Douwe Egberts is daarmee een ontzettend krachtige distinctive brand asset. Met behulp van dit onderscheidende merkgeluid én de andere auditieve uitingen is Douwe Egberts in staat om snel merkkoppelingen te realiseren door de inzet van radioreclame.

Hanka de Bruin, Senior Media Manager van Jacob Douwe Egberts Nederland "Bij FMCG leeft het idee dat je meerdere zintuigen moet prikkelen om de consument te verleiden. Je moet kijken, bijna proeven en voelen. Geluid speelt daar voor veel marketeers minder een rol in. Zonde!"

De whitepaper met alle onderzoeksresultaten is te downloaden op de Audify website.

Onderzoeksverantwoording

De crossmedia – studie is gedaan onder 2.700 respondenten in een nationaal representatieve steekproef (leeftijd, geslacht, opleiding, en regio). Er is gebruik gemaakt van een 0- en 1-meting. Analyse op basis van de “Opportunity to see-methode” geeft inzicht in de rol van radio in de mediamix, en laat een significante toename zien ten opzichte van de voormeting met 95% betrouwbaarheid.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DVJ Insights

DVJ Insights is het internationale full-service marketing research en analytics bureau voor merkgroei. Ze staan bekend om de bereidheid om echt te luisteren en om hun innovatieve aanpak en innovatie, die voortkomt uit een intensieve samenwerking met de praktijk en de wetenschap. De combinatie van kwaliteit, toegevoegde waarde en passie helpt klanten in het vinden van antwoorden en mogelijkheden voor duurzame groei. Het bureau is gespecialiseerd in merk-, communicatie-, innovatie- en shopper onderzoek. Naast onderzoek voor klanten doet DVJ binnen het Center of Expertise veel eigen onderzoek en meta-analyses op de eigen databases om deze kennis vervolgens te gebruiken voor het continue verbeteren van oplossingen en werkwijze, als benchmark en in advies aan klanten.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in