Overslaan en naar de inhoud gaan

App voorkomt commercieel hergebruik van Facebook foto's

Gratis app ‘Reclaim’ stelt Facebook gebruikers in staat om met een persoonlijk watermerk het copyright op hun privéfoto’s te claimen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vanaf vandaag is de gratis app ‘Reclaim’ beschikbaar, waarmee gebruikers van Facebook dankzij een persoonlijk watermerk het copyright op hun privéfoto’s kunnen claimen. De nieuwe app speelt daarmee in op de veranderende gebruikersvoorwaarden van de sociale netwerksite. Die maken het voor bedrijven mogelijk om door gebruikers geüploade privéfoto’s voor commerciële doeleinden in te zetten.

related partner content for mobile comes here

Daarmee zijn de belangen van de gebruikers niet gediend, vindt Sipke Jan Bousema, die behalve producten en ambassadeur voor Mediawijzer.net één van de initiatiefnemers is van &;Reclaim&;: &;Wij vinden dat je gezicht en je privéfoto’s jouw eigendom zijn en dat ook moeten blijven. Derden moeten daar niet zomaar gebruik van kunnen maken, bijvoorbeeld om reclame te maken voor een dienst of product.&;

Watermerk 
Met Reclaim kunnen gebruikers zelf de controle houden over privéfoto&;s dor een watermerk over hun foto&;s te plaatsen, waardoor deze minder interessant zijn voor hergebruik door commerciële partijen (zie foto). De eerste versie is inmiddels goedgekeurd door Facebook. De initiatiefnemers willen de app in de toekomst ook voor Instagram en WhatsApp beschikbaar maken. 

Reclaim 
Reclaim is een initiatief van Sipke Jan Bousema, Willem van Leunen en Marieke Slinkert. Kijk voor meer informatie op de of de  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in