Overslaan en naar de inhoud gaan

Anarchie in Adformatie

Menno Kluin, head of art en executive creative director bij DDB New York, tekent voor de eerste aflevering van Anarchie, een nieuw katern…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor Anarchie nodigt de redactie van Adformatie elke keer een andere gastredacteur uit: een veelbelovende jonge creatief, een inspirerende topcreatief, een bladenmaker, kunstenaar, schrijver, designer et cetera. Nationaal of internationaal. Hij/zij krijgt 4 pagina’s carte blanche, met als enige opdracht: raak ons met je verhaal, in tekst, beeld, of iets wat we nu niet kunnen verzinnen.
Over zijn Anarchie mailde Menno Kluin vanuit New York de volgende toelichting, die we niet vertalen omwille van de authenticiteit:

related partner content for mobile comes here

Why is it anarchy?
Because we are destroying "lemon", arguably the most famous ad DDB ever did or will do.
Or the most famous ad ever for that matter. No ad will have the impact this one had back in the 60's. Taking advertising to a new level. In the dictionary it says: political and social disorder due to the absence of governmental control: The death of the king was followed by a year of anarchy. The king is Bill Bernbach of course. Old dies for New. Which is Life. What could be more anarchistic than to destroy the ad that we are known for.
Sometimes agencies are too structured because of years and years trying to perfect the system and correcting the wrongs. Which leads to the death of a creative culture. What we are currently trying to do at DDB NY is to try and rock the boat a bit. See if the establishment notices, fully being aware that there could be consequences attached to it. But we rather go through our day doing the things we love and believe in than sit there and try not to be noticed and just collect a pay check. Life is too short to be mediocre.
The butterfly is a bit more indirect. Again we wanted to communicate something we believe in. With a little bit of anarchy mixed in. Anarchy is going against the grain. Destroying things that are considered perfectly fine. Who doesn’t like butterflies? Butterflies don’t harm anyone and are probably universally liked. So what better canvas to make our point. Grafitti style typography or something so pure and natural is a stronger point to make then to just tag something on an abandoned wall.

De eerste geheel vernieuwde Adformatie verschijnt deze week, op vrijdag 14 juni.
De Anarchie van Lode Schaeffer, met wie het idee werd bedacht, komt in Adformatie 14, van 21 juni.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in