Overslaan en naar de inhoud gaan

AH verlaagt nu prijs drogisterij-artikelen

Albert Heijn heeft deze week de aanval geopend op drogisterijketens als Kruidvat, Trekpleister, en DA. De supermarktketen verlaagt van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De drogisterijen hebben de afgelopen jaren aan marktaandeel gewonnen, erkent José Mes van AH. ‘Tien jaar geleden kocht 70 procent van de klanten artikelen als luiers, shampoo, zeep en deodorant bij AH. Nu is dat nog maar 30 procent. Blijkbaar vinden consumenten die prijzen bij ons te hoog.’

related partner content for mobile comes here

Vanaf vandaag worden A-merken als Elmex, Zwitsal, Odorex en L'Oréal dubbeltjes voordeliger. Wat voorbeelden: Elmex-tandpasta gaat van €1,89 naar €1,59, lippenbalsem Labello kostte €1,99 en wordt €1,39. Nivea Reinigingsdoekjes gaan van 3,49 naar 2,99 en Andrelon Flex haarspray van 3,99 naar 2,99.

Kruidvat, nummer 1 in de drogisterijmarkt, zegt tegen het AD er niet warm of koud van te worden: ‘Van oudsher hebben wij altijd de laagste prijzen. Als concurrenten gaan schuiven, schuiven wij mee.’

Etos - net als AH ook dochter van Ahold - doet eveneens mee aan de 'nieuwe oorlog'. ‘Wij gaan daar stevig aan bijdragen door honderden prijzen te verlagen’, luidt de reactie. Voor Etos kwam de mededeling van AH niet als een verrassing: ‘Wij stemmen het commerciële beleid met elkaar af.’

DA is ook niet onder de indruk. ‘AH wil blijkbaar met de prijzen een achterstand inhalen. Maar als je bijvoorbeeld luiers flink goedkoper maakt, gaat dat onherroepelijk ten koste van de kwaliteit. Daar heb je natuurlijk niets aan, als je baby elke ochtend drijfnat wakker wordt.’ DA zegt de prijsontwikkelingen te volgen: ‘Bij ons gaat het om méér dan de prijs.’

Hoezeer drogisterijen omzet hebben veroverd op de supers, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI. Was in 2000 de omzetverhouding super-drogist nog 40-60 procent, in 2004 was dat 33-67 procent.

Laurus vindt het 'veel geschreeuw, weinig wol'. Volgens de moeder van Konmar, Super de Boer en Edah, wordt er door AH 'veel bombarie' gemaakt over 'maar' 1000 producten: ‘Ze moeten niet overdrijven. Het zijn geen hardlopers. Van Coca-Cola verkoop je er in een jaar miljoenen, van een blikje Nivea-crème niet. Het effect op de omzet zal gering zijn. Daar waar nodig, zullen wij ook de prijzen aanpassen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in