AH verlaagt nu prijs drogisterij-artikelen
De drogisterijen hebben de afgelopen jaren aan marktaandeel gewonnen, erkent José Mes van AH. ‘Tien jaar geleden kocht 70 procent van de klanten artikelen als luiers, shampoo, zeep en deodorant bij AH. Nu is dat nog maar 30 procent. Blijkbaar vinden consumenten die prijzen bij ons te hoog.’
Vanaf vandaag worden A-merken als Elmex, Zwitsal, Odorex en L'Oréal dubbeltjes voordeliger. Wat voorbeelden: Elmex-tandpasta gaat van €1,89 naar €1,59, lippenbalsem Labello kostte €1,99 en wordt €1,39. Nivea Reinigingsdoekjes gaan van 3,49 naar 2,99 en Andrelon Flex haarspray van 3,99 naar 2,99.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisKruidvat, nummer 1 in de drogisterijmarkt, zegt tegen het AD er niet warm of koud van te worden: ‘Van oudsher hebben wij altijd de laagste prijzen. Als concurrenten gaan schuiven, schuiven wij mee.’
Etos - net als AH ook dochter van Ahold - doet eveneens mee aan de 'nieuwe oorlog'. ‘Wij gaan daar stevig aan bijdragen door honderden prijzen te verlagen’, luidt de reactie. Voor Etos kwam de mededeling van AH niet als een verrassing: ‘Wij stemmen het commerciële beleid met elkaar af.’
DA is ook niet onder de indruk. ‘AH wil blijkbaar met de prijzen een achterstand inhalen. Maar als je bijvoorbeeld luiers flink goedkoper maakt, gaat dat onherroepelijk ten koste van de kwaliteit. Daar heb je natuurlijk niets aan, als je baby elke ochtend drijfnat wakker wordt.’ DA zegt de prijsontwikkelingen te volgen: ‘Bij ons gaat het om méér dan de prijs.’
Hoezeer drogisterijen omzet hebben veroverd op de supers, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker IRI. Was in 2000 de omzetverhouding super-drogist nog 40-60 procent, in 2004 was dat 33-67 procent.
Laurus vindt het 'veel geschreeuw, weinig wol'. Volgens de moeder van Konmar, Super de Boer en Edah, wordt er door AH 'veel bombarie' gemaakt over 'maar' 1000 producten: ‘Ze moeten niet overdrijven. Het zijn geen hardlopers. Van Coca-Cola verkoop je er in een jaar miljoenen, van een blikje Nivea-crème niet. Het effect op de omzet zal gering zijn. Daar waar nodig, zullen wij ook de prijzen aanpassen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid