Overslaan en naar de inhoud gaan

Ronald McDonald bezoekt scholen

McDonalds promoveerde onlangs zijn mascotte Ronald McDonald tot Chief Happiness Officer. De clown mag vanaf nu Amerikaanse schoolkinderen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een paar dagen nadat twee Amerikaanse jongeren met obesitas een rechtszaak tegen McDonalds aanspanden, komt de hamburgerketen met een opmerkelijk initiatief: de mascotte van het bedrijf, Ronald McDonald, gaat scholen langs om kinderen les te geven over de voordelen van sport en beweging. McDonalds dat Ronald niet zal spreken over frietjes en hamburgers. Volgens de Chief Creative Officer Marlena Peleo-Lazar zal de clown een ‘ambassadeur worden voor een actieve, uitgebalanceerde lifestyle.’ Op de van Fast Company wordt die uitspraak met een flinke korrel zout genomen, want wie heeft denkt er nu bij Ronald McDonald niet meteen aan een Big Mac? Maar McDonalds meent dat de clown zo’n bekend icoon is, dat zijn promotiepraatje over gezond leven zeker aan zal slaan bij een jonge doelgroep.

related partner content for mobile comes here

In Nederland is Ronald McDonald al jaren op lagere scholen te vinden. McDonalds werkt hiervoor wel samen met drie stichtingen, die lespakketten ontwikkeld hebben. Dirk van den Bogaart, woordvoerder McDonalds, vindt het belangrijk dat de hamburgerketen iets doet qua maatschappelijk verantwoord ondernemen: ‘Je moet je rol nemen in de educatie, op verschillende gebieden. Sinds een jaar werken we samen met NOC NSF. Ieder Olympisch jaar presenteert McDonalds dan een sport- en beweegshow. Volgend jaar starten we weer voor de winterspelen. Daarnaast werken we al zeventien jaar samen met Stichting Consument en Veiligheid, die een lespakket heeft gemaakt over veiligheid van huis naar school. Ronald McDonald komt dan voor de klas met de Veiligheidshow, die onder andere bestaat uit goocheltrucs en spelletjes met de kinderen. En we participiëren al vijf jaar in het initiatief NL Schoon, met een lespakket over milieu en zwerfafval.’ Van den Bogaart benadrukt dat McDonalds de shows niet gebruikt voor eigen promotie: ‘We hebben de logo’s van het clownspak gehaald en Ronald McDonald noemt geen namen van McDonalds producten. Indien kinderen daar toch iets over vragen, verwijst de clown naar de website.’ De shows lopen volgens van den Bogaart goed: 'Scholen maken veel gebruik van de lespakketten, die ze alleen kunnen bestellen bij de stichtingen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in