Afname bestedingen autoreclame
Dat blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Adfact. Over heel 2012 werd er bijna 275 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is een toename van 9,4 procent ten opzichte van de eerste 9 maanden van 2011. Vooral de bestedingen binnen het A-segment blijven hoog (+33%). Radio profiteert verreweg het meest van de stijging (+35%). Hyundai is de grootste stijger (+42%). De mediabestedingen aan bedrijfswagens en aan online media vallen buiten deze analyse.
Zagen we het eerste half jaar van 2012 de bestedingen iedere maand toenemen, juli (-8%) en augustus (-22%) lieten daarentegen duidelijk een terugval zien. In september zien we alweer een toename van de bestedingen en de verwachting is dat de komende maanden de mediabestedingen nog verder zullen toenemen. 'Dit komt omdat de autoverkopen flink onder druk staan en de auto-importeurs veel actiematig zullen gaan adverteren', zegt Lars de Vries van Adfact.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaIn de eerste 9 maanden van 2010 werd nog 205 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, in 2011 was dat 254 miljoen en nu in de eerste 9 maanden van 2012 staat de teller op bijna 277 miljoen euro. Dat is ruim 22 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit komt voornamelijk op conto van Toyota (+45%), Hyundai (+42%), Peugeot (+22%), Nissan (+27%) en Skoda (+29%). Peugeot is in de eerste 9 maanden met 27,3 miljoen euro de grootste adverteerder, Renault (21,9 miljoen) en Hyundai (21,9 miljoen) volgen.
Tv blijft verre weg het populairst onder de autoadverteerders. Er is 151,8 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, dat is 55 procent van de totale bestedingen aan autoreclames. Tv laat een stijging zien van 9,4 procent. De bestedingen aan radio (55,5 miljoen) liet met 35 procent de grootste groei zien. Dagbladen en tijdschriften zagen de bestedingen teruglopen.
Bestedingen aan online media zijn in Nederland niet te meten. Bannervertoningen worden door Adfact wel geregistreerd. In het de eerste 9 maanden was Volkswagen ten opzichte van de andere automerken verreweg het meest zichtbaar online en had een aandeel van 15,4 procent van alle bannervertoningen, gevolgd door Toyota (7,6%), Seat (6,6%) en Opel (6,6%).
De reclamebestedingen binnen het A-segment zijn met 55 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar weer verder toegenomen. In dezelfde periode van 2011 kwam de teller niet verder dan 41 miljoen euro. Dat is een stijging van 33 procent. Het is hiermee ook het segment waar het meest wordt besteed, 22 procent van de totale bestedingen. De grootste adverteerder in het A-segment is Peugeot met de 107 (9 miljoen) gevolgd door de Renault Twingo (8 miljoen) en Citroen C1 (6,7 miljoen). Ook heeft de introductie van de nieuwe Volkswagen Up hieraan bijgedragen. Op de tweede plek staat het B-segment (54 miljoen) en op de derde positie het C-segment (50 miljoen).
Top 5 jan t/m sept 2012
1. Peugeot (+22%) 27,3 miljoen euro
2. Renault (+5,8%) 21,9 miljoen euro
3. Hyundai (+42%) 21,9 miljoen euro
4. Opel (+1,4%) 21,6 miljoen euro
5. Citroen (+ 11,5%) 19,9 miljoen euro
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid