Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertentiefraude laait opnieuw op

Het fenomeen advertentiefraude steekt weer de kop op. Nauwelijks twee jaar nadat de Stichting Eerlijk Zaken Doen werd opgeheven omdat een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt vakblad Adformatie. Het Steunpunt Acquisitie-fraude (SAF), dat als opvolger van de Stichting Eerlijk Zaken Doen fungeert, telde in de eerste tien maanden van zijn bestaan zo'n 2000 klachten, betreffende 445 uitgaven, afkomstig van zo'n 250 acquisitiebureaus. Het gaat hierbij om een breed scala aan klachten, variërend van misleiding en pure oplichting””uitgaven die alleen naar de adverteerder gingen””tot media die een tegenprestatie leveren die niet over-eenkomt met het bedrag dat betaald is.

related partner content for mobile comes here

Directeur Fleur van Eck schat de totale advertentiefraude in Nederland op dit moment op zo'n 400 miljoen euro per jaar. Die schatting baseert zij op het feit dat alleen al het mkb-segment jaarlijks voor zo'n 180 miljoen euro wordt benadeeld.

Volgens Van Eck worden naast de kleine ondernemer vooral ook de gesubsidieerde en de overheidssector getroffen: ‘Bijvoorbeeld in de zorgsector, waar fake personeelsadvertenties niet aan de p&o-verantwoordelijke worden toegestuurd, maar aan de arts, die vaak van niets weet maar wel tekenbevoegd is.’

Het Steunpunt Acquisitiefraude, dat door sponsors (onder meer Rabobank) en donateurs (onder meer de Gemeente Amsterdam) wordt gedragen, zegt met de overheid in gesprek te zijn over eenmogelijkepreventiecampagne. Ook het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) zegt bij monde van Erik Timmermans de oplaaiende fraude onder de aandacht te hebben. ‘Het verschijnsel is slecht voor het imago van tijdschriften.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in