Advertentiefraude laait opnieuw op
Dat meldt vakblad Adformatie. Het Steunpunt Acquisitie-fraude (SAF), dat als opvolger van de Stichting Eerlijk Zaken Doen fungeert, telde in de eerste tien maanden van zijn bestaan zo'n 2000 klachten, betreffende 445 uitgaven, afkomstig van zo'n 250 acquisitiebureaus. Het gaat hierbij om een breed scala aan klachten, variërend van misleiding en pure oplichting””uitgaven die alleen naar de adverteerder gingen””tot media die een tegenprestatie leveren die niet over-eenkomt met het bedrag dat betaald is.
Directeur Fleur van Eck schat de totale advertentiefraude in Nederland op dit moment op zo'n 400 miljoen euro per jaar. Die schatting baseert zij op het feit dat alleen al het mkb-segment jaarlijks voor zo'n 180 miljoen euro wordt benadeeld.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaVolgens Van Eck worden naast de kleine ondernemer vooral ook de gesubsidieerde en de overheidssector getroffen: ‘Bijvoorbeeld in de zorgsector, waar fake personeelsadvertenties niet aan de p&o-verantwoordelijke worden toegestuurd, maar aan de arts, die vaak van niets weet maar wel tekenbevoegd is.’
Het Steunpunt Acquisitiefraude, dat door sponsors (onder meer Rabobank) en donateurs (onder meer de Gemeente Amsterdam) wordt gedragen, zegt met de overheid in gesprek te zijn over eenmogelijkepreventiecampagne. Ook het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) zegt bij monde van Erik Timmermans de oplaaiende fraude onder de aandacht te hebben. ‘Het verschijnsel is slecht voor het imago van tijdschriften.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid