Minder inhoud supermarktproducten


De Telegraaf komt tot die conclusie na lezersonderzoek. Fabrikanten ontkennen dat er sprake is van 'inhoudvervalsing'. Zij stellen dat de inhoud van de producten weliswaar kan worden verkleind, maar dat daar kwaliteitsverbetering tegenover staat. Vaak onder het stempel 'Vernieuwd'.
Een woordvoerster van de Consumentenbond noemt de resultaten verrassend. ‘Het is zeer de vraag of de consument op deze zogeheten kwaliteitsverbetering zit te wachten. Nu lijkt het vaak op een verkapte prijsverhoging.’
De krant noemt in haar zondagseditie enkele voorbeelden. Zo zou de inhoud van de diepvrieszakken van AH zijn verminderd van 75 naar 60 stuks, maar de dikte werd vergroot. Keukenrollen van Euroshopper werden lichter, maar zouden beter absorberen. De inhoud van Calvé dressing met tuinkruiden ging omlaag van 400 naar 300 ml. De eenliterverpakking van het wasmiddel Robijn Color was goed voor 20 wasbeurten. Nu heet het Robijn Optimal Color, is het anderhalve liter geworden en 1,80 euro duurder, maar nog steeds geschikt voor 20 wasbeurten. Grolsch 2,5 bier werd in nieuwe verpakking zelfs 90 procent duurder en rollen toiletpapier zijn dunner geworden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Telegraaf riep enkele weken geleden zijn lezers op voorbeelden te geven van 'inhoudvervalsing' bij producten. Veel lezers blijken zich te ergeren aan het feit dat fabrikanten van vernieuwde producten bij introductie als lokkertje meer inhoud geven (bijvoorbeeld tien in plaats van acht zakjes). Na een bepaalde periode wordt de inhoud verkleind.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid