Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders wachten gevolgen cookiewet af

Online marktingbureauTraffic4u onderzocht onder 125 grote e-commerce adverteerders wat de gevolgen zijn van de nieuwe cookiewet. Veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De nieuwe wet schrijft websites voor dat ze hun bezoekers moeten informeren over en toestemming vragen om onder andere tracking cookies te mogen plaatsen. Op dit moment voldoet vrijwel geen enkele Nederlandse site aan deze wet. Het onderzoek maakt duidelijk dat meer dan de helft van de ondervraagde adverteerders een eigen koers vaart en ook niet van plan is voor 100 procent aan de wet te voldoen.
Voor 25 procent van de ondervraagde bedrijven is de wet nog onduidelijk. Ruim 60 procent omschrijft de houding ten opzichte van de cookiewet als afwachtend.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe wet schrijft ook voor dat er toestemming gevraagd moet worden voor tracking cookies die gebruikt worden bij analytics. 63 procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan geen toestemming te gaan vragen voor analytics of nog geen beslissing te hebben genomen op dit punt.

Marketingbudget

Adverteerders geven aan dat zij verwachten dat de nieuwe wet invloed zal hebben op de online marketingbudgetten. Van de ondervraagde bedrijven geeft 84 procent aan dat de wet effect zal hebben op het retargetingbudget. Retargeting maakt het mogelijk dat een bezoeker eerder bekeken producten op andere sites kan tegen komen in advertenties. Een kwart van de 84 procent verwacht zelfs dat de wet een zeer grote invloed heeft op dat budget en 10 procent laat weten volgend jaar zelfs helemaal geen retargeting meer in te willen zetten.

Voor affiliate marketing verwacht men een kleinere invloed. 75 procent van de ondervraagde bedrijven geeft wel aan dat de nieuwe cookiewet impact zal hebben op dat budget, maar slechts 5 procent denkt dat deze impact heel groot is. 33 procent van de ondervraagden denkt dat de wet gevolgen zal hebben voor de online omzet en 27 procent geeft aan dit nog niet te weten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in