Adverteerders wachten gevolgen cookiewet af


De nieuwe wet schrijft websites voor dat ze hun bezoekers moeten informeren over en toestemming vragen om onder andere tracking cookies te mogen plaatsen. Op dit moment voldoet vrijwel geen enkele Nederlandse site aan deze wet. Het onderzoek maakt duidelijk dat meer dan de helft van de ondervraagde adverteerders een eigen koers vaart en ook niet van plan is voor 100 procent aan de wet te voldoen.
Voor 25 procent van de ondervraagde bedrijven is de wet nog onduidelijk. Ruim 60 procent omschrijft de houding ten opzichte van de cookiewet als afwachtend.
De nieuwe wet schrijft ook voor dat er toestemming gevraagd moet worden voor tracking cookies die gebruikt worden bij analytics. 63 procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan geen toestemming te gaan vragen voor analytics of nog geen beslissing te hebben genomen op dit punt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMarketingbudget
Adverteerders geven aan dat zij verwachten dat de nieuwe wet invloed zal hebben op de online marketingbudgetten. Van de ondervraagde bedrijven geeft 84 procent aan dat de wet effect zal hebben op het retargetingbudget. Retargeting maakt het mogelijk dat een bezoeker eerder bekeken producten op andere sites kan tegen komen in advertenties. Een kwart van de 84 procent verwacht zelfs dat de wet een zeer grote invloed heeft op dat budget en 10 procent laat weten volgend jaar zelfs helemaal geen retargeting meer in te willen zetten.
Voor affiliate marketing verwacht men een kleinere invloed. 75 procent van de ondervraagde bedrijven geeft wel aan dat de nieuwe cookiewet impact zal hebben op dat budget, maar slechts 5 procent denkt dat deze impact heel groot is. 33 procent van de ondervraagden denkt dat de wet gevolgen zal hebben voor de online omzet en 27 procent geeft aan dit nog niet te weten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid