Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders geven minder uit aan tv-reclame

Netto bestedingen aan tv-reclame komen in de eerste helft van dit jaar op 456 miljoen euro, een daling met 4,2%
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het halfjaarrapport 2015 van Spot. Adverteerders spendeerden in de eerste helft van dit jaar voor 401 miljoen euro aan spot advertising  (-5,1%) en € 55 miljoen aan non-spot advertising (+2,9%). De online videoplatforms van de Spot-zenders realiseerden in de eerste helft van 2015 een groei van 7% en kwamen uit op € 10,4 miljoen.

related partner content for mobile comes here

Spot gaat uit van een herstel van de groei in de tweede helft van het jaar. CPB signaleert een duidelijk herstel van de econome en dit zal een positief effect hebben op de communicatieplannen van veel adverteerders. Spot verwacht dat de tv-reclamebestedingen over het hele jaar uiteindelijk op de nullijn zullen uitkomen.

Live kijken daalt, uitgesteld kijken stijgt
De kijktijd is in de eerste helft van 2015 uitgekomen op 195 minuten. Ook dit is een daling van 4% ten opzichte van de eerste helft van 2014. Nu was 2014 een jaar met grote sportevenementen als het Wk Voetbal. Maar ook als we vergelijken met 2013, blijft een daling zichtbaar.

Live tv-kijken neemt af onder invloed van VOD-platforms als Netflix en online videoplatforms als Youtube. Ook is er meer uitgesteld via de harddiskrecorder gekeken (van 20 naar 24 minuten).

Spot-directeur Michel van der Voort merkt op dat vooral  retail en FMCG de eerste helft van het jaar de hand op de knip hebben gehouden. Voor een deel is dat gecompenseerd door campagnes van e-commerce aanbieders, een segment dat jaar op jaar groeit op tv. Veel adverteerders zijn volgens Van der Voort nog behoudend zijn in hun marketingplannen.

Een punt van aandacht is de ontwikkeling in de kijktijd. &;Het verlies van kijkers van lineare tv wordt voor een deel goed gemaakt door een uitbreiding van het VOD aanbod van onze zenders. Dit aanbod zal de komende jaren snel verder groeien. Kijk alleen al naar de Multi Channel Networks waar RTL en SBS voortvarend mee aan de slag zijn gegaan.&;

Het halfjaarrapport 2015 is gepubliceerd op de van Spot. In een kort videogesprek geeft Michel van der Voort een toelichting op de cijfers over de eerste helft van het jaar en de verwachtingen voor de tweede helft van 2015.

De belangrijkste resultaten over het eerste halfjaar zijn samengevat in onderstaande infographic.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in