Overslaan en naar de inhoud gaan

Aantal klachten over privacy verdubbeld

Bij het klachtenloket van Privacy Waarborg is in 2013 een recordaantal klachten binnengekomen. Met name over de afmeldlink bij e-mail.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het aantal klachten dat binnenkwam bij het klachtenloket van Privacy Waarborg van DDMA heeft zich in 2013 verdubbeld te opzichte van het jaar daarvoor. De klachten die bij het loket worden ingediend gaan over het verkeerd gebruik van persoonsgegevens. 

related partner content for mobile comes here

De meeste klachten (173 van de 200) gingen over de afmeldlink bij e-mails, die vaak afwezig is of niet goed werkt. Ook werden bijvoorbeeld klachten behandeld over reclamefolders die worden bezorgd ondanks een NEE/JA-sticker op de brievenbus.

Dat het aantal klachten over privacy toeneemt, wijst overigens niet noodzakelijkerwijs op een groeiende onvrede over privacy. De toename komt ook doordat consumenten het klachtenloket steeds beter weten te vinden.

Volgens Privacy Waarborg is dat een goede zaak, omdat bedrijven door de klachten de mogelijkheid krijgen een kwaliteitsslag te maken. 

Behalve voor klachten wenden consumenten zich ook tot het loket met vragen over privacy. Zo vragen veel consumenten zich af of het is toegestaan om iemand de toegang tot een website te weigeren als hij het gebruik van cookies niet wil accepteren. Het antwoord op deze vraag is ja, maar er zijn ook uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld websites van de overheid. 

Volgens het Privacy Waarborg zorgt dit soort regels bij consumenten voor veel verwarring: &; Wij zijn daarom blij dat het klachtenloket steeds vaker gevonden wordt. Zo kunnen wij niet alleen helpen bij het oplossen van klachten, maar ook de consument voorlichten over wat wel en niet mag met zijn persoonlijke gegevens.&;

Lees meer berichten over privacy in ons 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in