Overslaan en naar de inhoud gaan

Word of mouth-marketing blijft last houden van ROI-issues

Marketeers blijven moeite houden met het meten van de effectiviteit van WOM, aldus nieuw onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tweederde van de marketeers gelooft dat word-of-mouth marketing effectiever is dan traditionele marketing. Maar het lukt ze maar niet om ROI te laten zien. Zo onderzochten de Amerikaanse word-of mouth vereniging WOMMA en de Amerikaanse Marketing Associatie (AMA). 328 marketeers werden ondervraagd over word-of mouthmarketing, zowel off- als online.

related partner content for mobile comes here

De grootste hindernis voor verdere groei van WOM, is meten. 89 procent van de marketeers stelt problemen met het meten van offline WOM te hebben. 79 procent zegt hetzelfde over online/social WOM.

Hierdoor blijft de WOM-sector achter: 85 procent van de respondenten stelt namelijk dat ze geen ROI kunnen bewijzen van WOM-marketing.

Als gevolg daarvan neemt WOM geen groot deel van het marketingbudget in beslag. WOM komt met 21 procent achter klantenservice (54%), emailmarketing (40%), CRM (39%) en digital advertising (36%). Maar nog wel voor televisie (12%). Het lage percentage voor TV komt overigens ook omdat niet ieder bedrijf budget vrijmaakt voor tv-reclame; alleen de grotere bedrijven, aldus WOMMA.

Wanneer de onderzoeksresultaten worden gesplitst in kleine en grote ondernemingen, zie je dat de kleinere ondernemingen wel weer meer besteden aan WOM. 29 procent van de kleinere ondernemingen (kleiner dan 1000 werknemers) noemen social media marketing een belangrijke categorie. Voor grotere bedrijven geldt dit in 20 procent van de gevallen. Voor offline WOM bedragen de percentages respectievelijk 23 en 17 procent.

Ondanks hun reserveringen ten opzichte van metrics, is 70 procent van de respondenten wel van plan om meer geldte besteden aan social media. Budget voor offline WOM blijft stabiel.

Waar wordt WOM-marketing voor ingezet: met name voor brand awareness (82 procent), vergroten van brand equity (73 procent), creatie van customer engagement (69 procent) en om aanbevelingen te verzamelen (65 procent).

Bron: Warc

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in