7 goede redenen waarom CEO’s actief moeten zijn op sociale media


[Door Janine Meester]
Merken zijn massaal aanwezig en actief op sociale media. De slimme merken zijn menselijk en snel. Ze hebben een uitgebreid social media beleid en sterke inhakers. Maar hoe zit het met de sociability van de CEO’s van die merken?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSKLM, Heineken, ING, PostNL, Philips, KPN, Ahold en ABN Amro, allemaal grote en sterke merken op social media, maar de CEO’s van deze bedrijven zijn zelf helemaal niet actief op social media zoals Twitter, blijkt uit onderzoek.
En dat zouden ze wel moeten zijn.
Waarom? Om het gesprek aan te gaan met stakeholders, de organisatie een gezicht te geven en te werken aan een sterke reputatie. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat social CEO’s een positieve impact hebben op de bedrijfsreputatie en business resultaten. Daarnaast trekken zij nieuwe consumenten en talenten aan, en worden social CEO’s gezien als betere leiders.
De drempel voor CEO’s om actief te zijn op social media is blijkbaar hoog, er zijn altijd genoeg redenen te vinden om er vanaf te zien. Maar er zijn dus ook heel veel meer redenen waarom een bestuurder juist wél actief moet zijn op social media. Hier zijn er 7:
1. In gesprek met klanten
voorbeeld-converstatie-klant.jpg
klanten_coolblue.png
tim_cook_tweet.jpg
2. In gesprek met werknemers
legere_werknemrs.jpg
werknemers_coolblue.png
3. Berichtgeving
wiebe_draijer_rabo.jpg
4. Markt in beweging brengen
elon_tusk_tesla_500x109.jpg
5. Kritiek nuanceren
Toen vorig jaar bleek dat Tesla in het Consumer Reports lager scoorde dan gemiddeld op betrouwbaarheid, leidde dit tot een val van het aandeel. Tesla-ceo Elon Musk reageerde op de kritiek op Twitter.
tesla_musk.png
Of neem Roger van Boxtel, die nogal direct is:
rogervanboxtel_kritiek_493x165_1.jpg
6. Nieuw talent aantrekken
solliciteren.png
robert_hohman_glassdoor_497x64_1.jpg
7. Inspireren
inspiratie_nadella.png
doritos-inspiratie_499x205_1.jpg
Janine Meester is junior advisor bij de MSLGroup
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid