Overslaan en naar de inhoud gaan

7 goede redenen waarom CEO’s actief moeten zijn op sociale media

Van klantcontact, kritiek pareren tot inspireren
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[Door Janine Meester]

related partner content for mobile comes here

Merken zijn massaal aanwezig en actief op sociale media. De slimme merken zijn menselijk en snel. Ze hebben een uitgebreid social media beleid en sterke inhakers. Maar hoe zit het met de sociability van de CEO’s van die merken?

KLM, Heineken, ING, PostNL, Philips, KPN, Ahold en ABN Amro, allemaal grote en sterke merken op social media, maar de CEO’s van deze bedrijven zijn zelf helemaal niet actief op social media zoals Twitter, blijkt .

En dat zouden ze wel moeten zijn.

Waarom? Om het gesprek aan te gaan met stakeholders, de organisatie een gezicht te geven en te werken aan een sterke reputatie. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat social CEO’s een positieve impact hebben op de bedrijfsreputatie en business resultaten. Daarnaast trekken zij nieuwe consumenten en talenten aan, en worden social CEO’s gezien als betere leiders.

De drempel voor CEO’s om actief te zijn op social media is blijkbaar hoog, er zijn altijd genoeg redenen te vinden om er vanaf te zien. Maar er zijn dus ook heel veel meer redenen waarom een bestuurder juist wél actief moet zijn op social media. Hier zijn er 7:

1. In gesprek met klanten

2. In gesprek met werknemers

3. Berichtgeving

4. Markt in beweging brengen

5. Kritiek nuanceren 

Toen vorig jaar bleek dat Tesla in het Consumer Reports lager scoorde dan gemiddeld op betrouwbaarheid, leidde dit tot een val van het aandeel. Tesla-ceo Elon Musk reageerde op de kritiek op Twitter.

Of neem Roger van Boxtel, die nogal direct is:

6. Nieuw talent aantrekken

7. Inspireren

Janine Meester is junior advisor bij de MSLGroup

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in