Overslaan en naar de inhoud gaan

6 dingen die we niet meer moeten willen. Vooral nummer 4 zag je niet aankomen!

Door: Hidde Tuinstra
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door: Hidde Tuinstra

related partner content for mobile comes here

In mijn vorige blog (alweer uit april, lees hem ) had ik erover in hoeverre bedrijven nog wel aan 1 april moeten doen. Nu wilde ik deze keer niet weer zo negatief doen, maar het liet me toch niet los. Ik besloot er dus even in te duiken en kwam daarmee tot hét lijstje met dingen die we met zijn allen eigenlijk niet meer moeten willen. 

1. Heen en weer high fiven tussen webcare teams

Je kent het wel, een openbaar vervoerder maakt een grapje, vervolgens wordt er met een 747 bier & chocolademelk ingevlogen en een feest is geboren. De foto’s laat je ontwikkelen bij een retailer. Iedereen blij. Of toch niet? Misschien ligt het aan mij, maar dit lijkt me iets wat met name leuk is voor de marketeers onderling. Ik kan me niet voorstellen dat de klanten van al deze bedrijven er ook maar iets beter van worden. Laten we hiermee stoppen en als het dan toch moet, zorg er dan voor dat het klopt. Prima om als het jou betreft, maar onderling gewoon lollig doen…. Ik zeg nee. Er zijn zat mogelijkheden om de samenwerking op te zoeken en daarmee PR te halen. Neem bijvoorbeeld door KLM en Heineken? Niets mis mee. Ja, ik weet dat daar waarschijnlijk een flinke duit in is gaan zitten, maar ik vind dat geen excuus. Creatieve armoede overigens ook niet. Gewoon wat beter je best doen dus. 

2.  Wanhopige leadgeneratie

Is “een seatje pullen” al genomineerd voor woord van het jaar? We zijn het er allemaal over eens dat dit niet de juiste manier was, maar je zult zien hoeveel bedrijven er vergelijkbare praktijken op na houden. Ik snap het wel hoor, binnen een bepaalde thema zoek je aanknopingspunten om proactief het gesprek aan te gaan. De scheidslijn echter flinterdun. Twitter wordt wel eens vergeleken met een kroeg. Laten we die metafoor er nog eens bij pakken. Je staat lekker te kletsen met je vriend over je backpack avontuur in Vietnam van afgelopen zomer en plots staat er iemand naast je die zegt: “Hé ik hoorde net wat je zei en heb hier nog een paar tips voor je over rondreizen in Azië.” Zit je niet op te wachten toch? Precies, zo werkt het dus ook met leadgeneratie via social media. Denk er aub nog een keer aan of je er zelf op zou zitten te wachten voordat je die proactieve tweet stuurt.

3. Inhaken om het inhaken

Over inhaken is al veel gezegd. Veel bedrijven zijn al afgestapt van de standaard kalender en richten zich nu op nieuwswaardige momenten om in te haken. Goede zaak, maar ook hier is weer een enorm grijsgebied met een flinterdunne scheidslijn. De kunst is om het randje op te zoeken tussen de grap en de koppeling met je merk. Ik zie helaas nog teveel de focus op de grap en minder op de koppeling met het merk. Ik vind dat jammer. Ik merk wel dat ik hier soms op eenzame hoogte sta wat dat betreft, want waar ik veelal hoofdschuddend achter mijn laptop zit zie ik het halve internet . Is daar dan wat mis mee? Misschien niet, maar wil je op de lange termijn alleen maar bekend staan om je grappen en niet om wat je verkoopt? Wat nou als ondertussen je concurrent altijd net een paar euro goedkoper is? We blijven immers Nederlanders. Het internet lacht dan wel om jouw grappen, maar koopt ondertussen elders. Kan niet de bedoeling zijn toch?

4. Clickbait

OK, wie scrolde er direct naar nummer 4 aan de hand van de titel? Hoe vaak ben je al niet teleurgesteld dat nummer 4 uit een lijstje net zo matig bleek te zijn als de gehele top 10? Begrijp me niet verkeerd hoor, niets mis met een prikkelende headline die uitnodigt om door te klikken, maar misleiding? Niet tof, dus niet meer doen. Dit geldt ook voor linkposts met “zogenaamde” play buttons op Facebook! (ja, Dumpert ik heb het tegen jou!)

5. Doorplaatsen van content

Ook vaak gezegd, maar blijkbaar nog niet genoeg. Hoewel we zelf een grote voorstander zijn van “create once, share everywhere” betekent dit niet dat je zomaar klakkeloos overal dezelfde copy moet neerkwakken. Het ene netwerk is het andere niet, dus wat woorden vervangen door hashtags maakt jouw Facebook posts nog niet direct geschikt voor Twitter of Instagram. Steek even wat moeite in verschillende invalshoeken. Denk erover na voor wie je het schrijft en hoe de netwerken gebruikt worden waar je het op wilt delen. Oh en terwijl je dat doet, laat het even tegenlezen door een collega. Je zult zien hoe vaak een frisse blik de kwaliteit kan verhogen.

6. Veel te lange YouTube ads

De laatste is een beetje een vreemde eend in de bijt, maar zeker het vermelden waard. We weten allemaal dat het gratis gebruik maken van sociale netwerken nu eenmaal gepaard gaat met advertenties. Bij YouTube is dit niet anders, maar ik wil toch graag even het volgende met klem benadrukken. YouTube is géén liniair TV kijken. Het 1 op 1 doorplaatsen van je TV commercial op YouTube is dus niet wat je moet willen! Een 30 seconden commercial voor mijn 45 seconden kattenvideo is namelijk niet tof. YouTube heeft de optie ads te laten skippen. Gebruik dat! Maak een aanpassing in je video ad en zorg ervoor dat je mijn aandacht grijpt in de eerste 5 seconden zodat ik niet skip. Beter nog, maak ads van 5 seconden. Als je toch denkt dat je op YouTube jouw TV commercial wel kan doorzetten, maak hem dan op zijn minst langer zodat ik eerst nog even naar de WC kan of wat drinken kan halen. 

Tot zover de 6 dingen die we sowieso niet meer zouden moeten willen met zijn allen. Mijn lijstje is stiekem nog wel veel langer, maar voor het grootste gedeelte is dat gericht op het online gedrag van de consument. Misschien daarover later nog een vervolg. Nog aanvullingen? !

 

Hidde Tuinstra is Dialoog & Activatie Consultant bij .

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
eddie

If you want to play a card game xbox live code generator you can play the game in the free online game.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in