Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf tips voor naamsbekendheid onderzoek

Naamsbekendheid is vaak de eerste stap om producten of diensten succesvol aan de man te kunnen brengen. Belangrijk dus om te weten welk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook het effect van marketingcampagnes is vaak uit te drukken in (stijging van) naamsbekendheid. Meten dus! Maar hoe?

related partner content for mobile comes here

Vijf tips waar u uw voordeel mee kunt doen:

1. Kies de juiste doelgroep
Het lijkt logisch, maar toch vaak een valkuil: een hoge naamsbekendheid wensen bij iedereen. En dus ook de naamsbekendheid meten onder een (te) brede doelgroep. Beperk u dus tot uw echte doelgroep. Ofwel: de groep waar u uw marketinginspanningen op richt. Heel concreet: mannen van 20 tot 40 jaar of autobezitters uit de Randstad.

2. Stel de juiste vraag
Er zijn meerdere niveaus van naamsbekendheid. De naam (of het merk) waar men als allereerste aan denkt binnen een productgroep noemen we ‘Top of mind’ bekendheid. De spontane bekendheid is het % van je doelgroep dat uw naam/merk spontaan noemt (dus dat kan ook als tweede of derde zijn). De geholpen bekendheid (of totale bekendheid) is het deel van de doelgroep dat uw merk/naam ‘herkent’ uit een lijst met merknamen of logo’s. Wanneer u een merknaam voorlegt (met de vraag ‘kent u deze?’) is het altijd handig om direct ook de belangrijkste concurrenten mee te nemen. Met deze benchmark ziet u direct uw positie ten opzichte van de concurrentie.

3. Toon op de juiste manier
Bij het meten van (geholpen) naamsbekendheid geeft de respondent aan welke merken/namen hij kent (meestal uit een rijtje inclusief concurrenten). Denk hierbij goed na of het tonen van alleen een naam voldoende is. Wellicht is het handig om ook logo’s te tonen. Bijvoorbeeld bij FMCG-producten kan het zijn dat de merkbekendheid op basis van een naam + logo (of zelfs een productshot) relevanter is dan enkel de naam.

4. Stel vervolgvragen
Naast de naamsbekendheid kan het relevant zijn om ook een laagje dieper te gaan in dergelijk marktonderzoek. Denk hierbij aan mate van bekendheid (kennen ze alleen de naam, of heeft men het product wel eens gebruikt?), mate van overwegen, aankoopintentie of eerdere aankopen.

5. Meet marketinginspanningen
Als de doelgroep uw naam kent, waarvan dan eigenlijk? Komt dit uit een van uw marketinginspanningen (zoals een online campagne) of wellicht uit onverwachte bronnen zoals via social media of door een nieuwsbericht? Met name voor nog relatief onbekende merken, producten of diensten kan dit relevant zijn; bij langer bestaande merken weten consumenten vaak niet meer precies waarvan ze een naam of product kennen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in