Overslaan en naar de inhoud gaan

41% organisaties meldt het niet als er privacygevoelige informatie op straat ligt

Angst voor reputatieschade belangrijke factor
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Vorig jaar heeft meer dan de helft van het bedrijfsleven en overheidsinstellingen te maken gehad met één of meer lekken van gevoelige informatie. In 41% van de gevallen werd het betreffende. Dat is sinds 2016 wel verplicht.

related partner content for mobile comes here

Belangrijkste excuus is onduidelijkheid over de impact van het lek, gevolgd door vrees voor reputatieschade en voorkoming van verder misbruik. Bovendien geeft 47% van de respondenten aan dat ze nog niet goed genoeg weten wanneer ze wel of niet een datalek moeten melden.

Dit blijkt uit een Kapersky Lab op basis van een rondvraag door onderzoeksbureau Pb7 Research onder 310 Nederlandse organisaties. Waar er volgens onderzoek 24.000 meldingen van datalekken zouden moeten zijn, registreerde Autoriteit Persoonsgegevens er 5.500.

Struisvogels en rompslomp 

Martijn van Lom van Kaspersky Lab wijst er in reactie op het onderzoek op dat de bedrijven die lekken onder de pet houden ook zichzelf daarmee als regel geen dienst bewijzen.

Van Lom: ‘Zwijgen over datalekken is struisvogelpolitiek. Stilte maakt onveilig. Uiteraard heb ik begrip voor organisaties die niet zitten te wachten op rompslomp en reputatieschade. Maar consumenten beschikken op deze manier niet over informatie om te kiezen welk bedrijf zij hun kostbare data en waardevolle klandizie toevertrouwen.’

Van elkaar leren

Bovendien maakt niet-melden  het lastiger om cybercriminaliteit te bestrijden en ontwikkelingen op dit gebied tegen te gaan. Vab Lom: ‘ Zo blijven we achter de feiten aan lopen. Ook bedrijven hebben sterk de behoefte om van elkaar te leren. Dat kan alleen als we transparant zijn over het verlies van gevoelige informatie.’

Wat moet je doen?

Op CommunicatieOnline verscheen ook deals gevoelige gegevens op straat komen te liggen van Sietse Pots van Sterk Werk.

Foto:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in