Overslaan en naar de inhoud gaan

Budweiser maakt politiek statement in Superbowl-reclame

Amerikaans biermerk benadrukt eigen immigrantengeschiedenis
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

In de Superbowl-reclame vertelt Budweiser het verhaal van Duitser Adolphus Busch, de grondlegger van het biermerk. In 1857 kwam hij als immigrant naar Amerika. Een relevant thema gezien het politieke debat rondom vluchtelingen in de Verenigde Staten.

related partner content for mobile comes here

Relevant

Volgens Ricardo Marques (vicepresident voor Budweiser) was het niet de bedoeling om een politiek statement te maken. ‘De commercial gaat over hard werken en je dromen waarmaken, ook al zit het niet mee’, zegt hij. ‘We denken dat dit verhaal van Budweiser herkenbaar is voor de huidige, ondernemende generatie, ook al speelt de commercial in de negentiende eeuw.’

Actueel

In de video (bureau: Anomaly) zie je hoe Busch van Duitsland naar Amerika reist en uiteindelijk zijn recept voor Budweiser deelt met Eberhard Anheuser, mede-oprichter van AB Inbev. Hij krijgt niet bepaald een warm welkom. ‘Je bent niet gewenst. Ga terug naar huis’, roept een Amerikaan.

Vooral die scène maakt het lastig om de video los te zien van de actualiteit. President Donald Trump sloot vorige week de grenzen voor vluchtelingen en immigranten uit zeven overwegend islamitische landen.

Patriotisme

Vorige Superbowl-commercials van Budweiser gingen vooral over vaderlandsliefde. Tijdens de verkiezingen doopte het merk zich zelfs om tot .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in