Overslaan en naar de inhoud gaan

29 procent van de Nederlanders baalt van reclames op zijn smart-tv

Die groep wordt niet blij van advertenties omdat er al betaald is voor de televisie.
smart-tv
smart-tv

Nederlanders denken erg verschillend over een smart-tv die reclames laat zien, bijvoorbeeld voor films, series en apps. Waar 23 procent van de Nederlanders met zo’n smart-tv de advertenties prima vindt omdat er regelmatig leuke kijkaanbevelingen uit voortkomen, zegt 38 procent de reclames niet storend te vinden maar ook geen fan te zijn. 29 Procent van de Nederlanders vindt de reclames wél storend, omdat ze al betaald hebben voor de televisie. De resterende 10 procent heeft geen mening over de reclames op een smart-tv.

Deze en meer inzichten komen naar voren uit representatief consumentenonderzoek (n=512) dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie. 86 Procent van de respondenten heeft een smart-tv. Bij die groep staat het vaakst een tv met eigen, slim besturingssysteem thuis (74 procent), gevolgd door een tv waar een mediaspeler als een Apple TV of Google Chromecast aan hangt (12 procent). 11 Procent gebruikt een mediaspeler van zijn tv-provider die toegang biedt tot apps.

Welke apps men wel eens gebruikt op zijn smart-tv? Netflix, YouTube, Videoland en Disney+ zijn het populairst.

Welke apps gebruikt u wel eens op uw smart-tv?

Netflix 75 procent
YouTube 56 procent
Disney+ 28 procent
Videoland 41 procent
NPO Start 25 procent
NOS 20 procent
NLZiet 7 procent
Pathe Thuis 18 procent
Viaplay 19 procent
Spotify 26 procent
HBO Max 20 procent
SkyShowTime 11 procent
Amazon Prime Video 26 procent
Apple TV+ 6 procent

TV’s met ingebouwde smart-tv-omgeving, gebruiken besturingssystemen van uiteenlopende partijen. LG en Samsung installeren eigen besturingssystemen op hun tv’s, waar merken als Sony, Philips en TCL kiezen voor Google TV – van Google dus. Veel smart-tv-besturingssystemen tonen reclames op het startscherm, bijvoorbeeld promoties voor films en series van streamingsdiensten of bepaalde apps. TV-merken krijgen daar geld voor, en verdienen zo extra aan de koper van de tv. 20 Procent van de respondenten met een smart-tv, zegt niet te weten of hun tv dergelijke reclames afspeelt. Zo ja, dan vallen ze niet op. 60 Procent van de respondenten heeft wél erg in de reclamevormen op smart-tv’s. De resterende groep gebruikt een smart-tv of mediaspeler die geen advertenties toont.

Als gezegd aan het begin van het artikel, ervaren Nederlanders de reclames op hun smart-tv erg verschillend. De grootste groep (38 procent) is er neutraal over.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Jos Wabeke

Volgens een marketing en advertentie onderzoek bureau in opdracht van een reclamevakblad...

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in