
Nederlanders denken erg verschillend over een smart-tv die reclames laat zien, bijvoorbeeld voor films, series en apps. Waar 23 procent van de Nederlanders met zo’n smart-tv de advertenties prima vindt omdat er regelmatig leuke kijkaanbevelingen uit voortkomen, zegt 38 procent de reclames niet storend te vinden maar ook geen fan te zijn. 29 Procent van de Nederlanders vindt de reclames wél storend, omdat ze al betaald hebben voor de televisie. De resterende 10 procent heeft geen mening over de reclames op een smart-tv.
Deze en meer inzichten komen naar voren uit representatief consumentenonderzoek (n=512) dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie. 86 Procent van de respondenten heeft een smart-tv. Bij die groep staat het vaakst een tv met eigen, slim besturingssysteem thuis (74 procent), gevolgd door een tv waar een mediaspeler als een Apple TV of Google Chromecast aan hangt (12 procent). 11 Procent gebruikt een mediaspeler van zijn tv-provider die toegang biedt tot apps.
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.comWelke apps men wel eens gebruikt op zijn smart-tv? Netflix, YouTube, Videoland en Disney+ zijn het populairst.
Welke apps gebruikt u wel eens op uw smart-tv?
Netflix | 75 procent |
YouTube | 56 procent |
Disney+ | 28 procent |
Videoland | 41 procent |
NPO Start | 25 procent |
NOS | 20 procent |
NLZiet | 7 procent |
Pathe Thuis | 18 procent |
Viaplay | 19 procent |
Spotify | 26 procent |
HBO Max | 20 procent |
SkyShowTime | 11 procent |
Amazon Prime Video | 26 procent |
Apple TV+ | 6 procent |
TV’s met ingebouwde smart-tv-omgeving, gebruiken besturingssystemen van uiteenlopende partijen. LG en Samsung installeren eigen besturingssystemen op hun tv’s, waar merken als Sony, Philips en TCL kiezen voor Google TV – van Google dus. Veel smart-tv-besturingssystemen tonen reclames op het startscherm, bijvoorbeeld promoties voor films en series van streamingsdiensten of bepaalde apps. TV-merken krijgen daar geld voor, en verdienen zo extra aan de koper van de tv. 20 Procent van de respondenten met een smart-tv, zegt niet te weten of hun tv dergelijke reclames afspeelt. Zo ja, dan vallen ze niet op. 60 Procent van de respondenten heeft wél erg in de reclamevormen op smart-tv’s. De resterende groep gebruikt een smart-tv of mediaspeler die geen advertenties toont.
Als gezegd aan het begin van het artikel, ervaren Nederlanders de reclames op hun smart-tv erg verschillend. De grootste groep (38 procent) is er neutraal over.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonneeVolgens een marketing en advertentie onderzoek bureau in opdracht van een reclamevakblad...