Overslaan en naar de inhoud gaan

12,5 miljoen internetters in Nederland

92 procent van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder heeft thuis toegang tot internet, 2 procent meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het internetgebruik op het werk is met 40 procent gelijk gebleven. Internetten elders (dus niet thuis of op het werk) is licht gestegen van 34,6 procent in 2011 naar 36,3 procent in 2012. Het aantal mensen dat daadwerkelijk gebruik maakte van internet steeg met 2 procent naar 12,5 miljoen.

related partner content for mobile comes here

Inhaalslag
De groei komt vooral door vrouwen, ouderen (50+) en laagopgeleiden, die met een inhaalslag bezig zijn. De penetratie onder jongeren is bijna 100 procent en ook onder 25-49 jarigen is het internetgebruik vrijwel volledig.

Gemiddeld brengt de internetpopulatie van 13 jaar en ouder iets meer dan 11 uur per week op het internet door. Dat niveau ligt iets hoger dan een jaar eerder. Een sterke stijging van de surftijd is te zien onder met name lager opgeleiden en 65-plussers.

Mobiel
Het gebruik van mobiele devices om te internetten neemt fors toe in 2012. Van alle internetters, geeft 41,8 procent aan weleens een smartphone te gebruiken om op te internetten, een groei van 34 procent ten opzichte van 2011. Het gebruik van tablets onder de internetpopulatie, komt in 2012 uit op 20,1 procent, een toename van maar liefst 131 procent. Dit alles gaat onder meer ten koste van het gebruik van de pc en van spelcomputers. Naast mobiele devices, is ook het gebruik van een connected-tv gestegen.

Smartphones en tablets zijn vooral ter aanvulling bij consumenten, want de stijging in het gebruik van smartphones en tablets is groter dan de daling van het gebruik van andere mobiele apparaten.

Sinds 2011 voert TNS-NIPO de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken: STIR, SKO, NLO en NOM.
In 2012 werden er 6.190 huishoudens en 5.268 personen van 13 jaar of ouder in Nederland ondervraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in