Daling advertentie-uitgaven met 12,1%

Pas in 2011 nemen de bestedingen in de entertainment- en mediasector weer toe.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bestedingen in de entertainment- en mediasector dalen dit jaar wereldwijd met 3,9 procent. Dat levert in totaal een omzetverlies op van 55,6 miljard dollar. Dat meldt PricewaterhouseCoopers (PwC) naar aanleiding van haar jaarlijkse . De accountants- en adviesorganisatie heeft berekend dat de bestedingen in de entertainment- en mediasector pas in 2011 weer toe zullen nemen. De jaarlijkse gemiddelde groei tot 2013 komt volgens PwC alsnog op 2,7 procent uit

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten vooral meer geld gaan uitgeven aan digitale tv-abonnementen, internet en games. De bestedingen in de kranten-, tijdschriften en muziekbranche lopen verder terug, net als de advertentie-inkomsten, die de komende twee jaar sterk teruglopen. Dit jaar wordt er 12,1 pct minder uitgegeven aan reclame-uitingen. In 2010 minus 2,7 procent.

De negatieve tendens zal in 2011 doorbroken worden. De totale bestedingen en de advertentie-inkomsten laten dan hun eerste plussen weer zien. De sector zal dan een omzetgroei van 3,2% kennen en adverteerders gaan dan 1,4% meer uitgeven.

John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk bij PricewaterhouseCoopers voorspelt dat consumenten steeds vaker zullen kiezen voor digitale alternatieven. Daardoor verschuiven de bestedingen naar online. Dat volgens hem de reden dat de segmenten games, TV, Video On Demand, internet, online distributie wel een groei laten zien.

De totale uitgaven aan reclame-uitingen dalen volgens Middelweerd over een periode van vijf jaar gemiddeld wel met 0,5%.

PwC omzetvoorspellingen voor de komende vijf jaar:
Kranten -2% per jaar
Tijdschriften -0,9% per jaar
Business-to-business uitgevers -2,3% per jaar
Muziekindustrie -2,5% per jaar

Regionale ontwikkelingen
In Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) zal dit jaar een daling te zien zijn van 3,7%. In 2010 zal er weinig aan de uitgaven veranderen en de drie jaar erop zullen de verkopen weer aantrekken. Middelweerd: ‘Digitale tv, internet en games zijn ook in de Europese regio het populairst. Segmenten, zoals kranten, magazines, muziek en radio, zullen de komende 5 jaren vergelijkbare omzetniveaus of zelfs teruglopende verkopen kennen. Een andere opvallende stijger is de filmindustrie met een gemiddelde groei van 3,7 procent per jaar. Inkomsten in de bioscoop zullen toenemen door 3D technologie, hierdoor zal het bioscoopkaartje wel duurder worden. Daarnaast zal het aantal bioscoopzalen toenemen.’

De Noord-Amerikaanse consumenten zullen het meest bezuinigen op hun entertainment en mediabestedingen. Dit jaar zullen die met maar liefst 7,1% dalen en pas in 2011 zal er een herstel waarneembaar zijn.

Vooral in Azië blijven de entertainment- en media-uitgaven stijgen de komende vijf jaar met gemiddeld 4,5% naar een bedrag van 413 miljard USD.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie