GfK hield deze maand onderzoek in samenwerking met onder meer Cebuco, naar de voorkeuren van de dagbladlezer. Bijna een kwart (23%) van de Nederlanders leest de krant via een tablet, terwijl ook de mobiele telefoon (28%) een belangrijke toegangspoort is tot dagbladnieuws. De mobiele kanalen vormen daarmee een substantiële aanvulling op pc/laptop (47%) en de gedrukte krant (dagelijks 60%).
Meer dan de helft (54%) van de Nederlanders raadpleegt het dagbladnieuws via meerdere kanalen (een combinatie van papier, laptop/pc, mobiel en/of tablet), terwijl nog slechts 20 procent van de Nederlanders uitsluitend de gedrukte editie leest. De groep digital only is relatief bescheiden; slechts 12 procent laat het papier bij hun nieuwsvoorziening links liggen. De crossmediale nieuwsvoorziening is het meest ontwikkeld bij mannen van 35-49 jaar met een hoge opleiding. Wel laat het onderzoek zien dat vrouwen en senioren aan een inhaalslag bezig zijn.
Driekwart van de Nederlanders heeft nu minimaal één mobiel device. Daarmee zijn er zo’n 10 miljoen mobiele digitale ‘brievenbussen’ geopend. Mobiel kranten lezen vormt volgens Cebuco inmiddels een belangrijke aanvulling op de gedrukte krant (12,8 miljoen gebruikers) en de vaste pc/laptop (4,6 miljoen gebruikers). ‘Medio 2013 kunnen we hier aan toevoegen dat 2,9 miljoen gebruikers via de tablet en 3,6 miljoen gebruikers via een smartphone de krant lezen.’
Het bezit van een digitaal device blijkt voor veel Nederlanders een uitgangspunt te zijn om actief het nieuws te volgen. Ongeveer driekwart van de bezitter gebruikt daarvoor zijn device. De groep wordt op diverse manieren bediend; ruim 30 procent heeft nieuwsalerts ingeschakeld om breaking nieuws te vernemen en 38 procent volgt het laatste nieuws op sociale media. Deze blijken geen bedreiging voor nieuwsmedia, maar eerder een extra kanaal voor nieuwsvoorziening en ze trekken juist lezers naar de nieuwswebsites. Ook nieuwsapps zijn populair, aldus Cebuco.
De steekproef van het onderzoek bestaat uit 1.005 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruikmaken van internet en is representatief voor 12.800.000 internetters. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd. De meting van juni 2013 is de 5e editie van het onderzoek. Voor de vergelijking met gedrukte kranten is gebruik gemaakt van de NOM Printmonitor 2012.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!