Wij hebben de afgelopen tijd wekelijks persberichten voorbij zien komen van het NLO en het RAB over de grote toename in luistertijd naar radio gedurende deze bijzondere periode. Nu de luistercijfers van februari-maart 2020 bekend zijn geworden, is het interessant te kijken of er door dit toegenomen luistergedrag en ander luisterpatroon effecten zichtbaar zijn op zenderniveau. Daarbij natuurlijk de disclaimer dat dit gemiddelde cijfers over twee maanden zijn en de invloed van de ‘intelligente lockdown’ nog relatief beperkt is.
Nieuws- en actualiteitenzenders
NPO Radio 1 stijgt over de gehele linie licht ten opzichte van de vorige meetperiode en groeit in alle leeftijdsgroepen en in alle tijdvakken. Overall is de stijging tussen 07.00-19.00 met een groei van 0,3 procent bij 10+ ten opzichte van vorige meetperiode toch nog beperkt, vergeleken met vorig jaar is de groei 0,4 procent.
De groei zien we terug in alle leeftijdsgroepen, in zenderaandeel is deze het sterkst bij 35-54 jaar en in absolute luisterdichtheid bij de groep 65+.
BNR laat ten opzichte van de vorige meetperiode een hele lichte groei zien van 0,1 procent in het tijdvak 07.00-19.00 uur bij 10+. Het effect van het (tijdelijk) verdwijnen van de spitstijdvakken is duidelijk zichtbaar.
In het ochtendspitstijdvak (06.00-10.00 uur) is dit nog beperkt, in het avondspitstijdvak levert de zender in alle leeftijdsgroepen in. Maar voor BNR geldt dat men ten opzichte van een jaar geleden daalt in zenderaandeel, terwijl de luisterdichtheid overall stabiel blijft.
In totaal zijn de effecten dus nog beperkt. Ook bij de publieke regionale zenders van ORN zien we ten opzichte van de vorige meting nog weinig beweging, op werkdagen is het aandeel tussen 07.00-19.00 uur bij 10+ stabiel gebleven.
NPO Radio2 grootste zender in de ochtendspits, Radio10 nu grootste Talpa zender
Het zat er aan te komen maar Radio 538 is niet meer de grootste zender van Talpa Network. Deze positie is nu ingenomen door Radio 10.
Wellicht nog opvallender is dat de positie van de grootste ochtendshow bij 18+ in handen is genomen door Jan-Willem Start Op, nu ook voor het eerst in een meting zonder het december/Top 2000 effect.
Bij 20-54 jaar is Radio 538 nog wel de marktleider in het ochtendshow tijdvak, maar ik kan me voorstellen dat ze zich toch wat zorgen gaan maken, zeker ook gezien de gestage groei van niet alleen Radio 10 maar ook Qmusic.
Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum Netherlands
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!