Consumentenluisteraars op WgoiR

13 maart j.l. was de 2010 editie van What’s going on in Retailing te Nieuwegein. Voor de neutrale toehoorder niets echt nieuws onder de zon. Robert Garf van IBM, Amerikaan en makkelijk spreker, kreeg mij niet scherp en was onnavolgbaar via rommelige slides met waarschijnlijk heel waardevolle informatie. Wat bleef hangen was dat consumenten bereid zijn tot interactie met retailers mits die luisteren en reageren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daarna kregen we een voordracht van Bergen Merey, Vice President van P&G wat vooral veel weg had van een commercial voor P&G zelf en haar parade paardje Oral-B. Rune Solvesteen van Google Benelux predikte het doorzetten van de internetmogelijkheden voor retail. Wij van wc eend…. Retailers zelf zien meer in “localising the brand”.

Het grote inzicht van de dag was dat marketeers en retailers dus beter naar hun klanten moeten luisteren. Tom Heidman van C1000 gaf meteen toe dat dat voor hen nu nog geen zin had omdat ze nog niet in staat zijn daaraan opvolging te geven. Isabelle Spindler van Heineken was zeer uitgesproken over het vermogen van Heineken om naar haar consumenten te luisteren.

Mij viel op dat de strategie van Heineken vooral bestaat uit het inside out creëren van consumenten door een omni-presence van de merken te bewerkstelligen. Ralph Rijks, marketeer van Heineken, sprak op vurige wijze over de merken Jillz en Strongbow. Beiden zijn zogenaamde ciders waar Nederland, als het aan Heineken ligt, de komende generaties veel van gaat consumeren. Of u het wil of niet. Heineken moet volgens eigen zeggen ook wel met iets nieuws komen want er wordt steeds minder bier gedronken. Bereid u reeds voor op Heineken koffie!

Volgens de filosofie van gespreksleider Jeroen Smit zou de consumptie van minder bier juist een positieve ontwikkeling zijn. Op een zelfde manier zoals P&G luiers zou moeten ontwikkelen die baby’s zindelijk maken in plaats van afhankelijk van luiers. In een wat vreemd aandoende discussie bleek dat beide heren tieners met zindelijkheidsproblemen hebben door het gebruik van geperfectioneerde luiers, waarvan acte. De afgezant van P&G reageerde instinctief en liet nog maar eens zien hoe goed de Oral-B tandpasta is. En volgt hiermee de zelfde strategie als die van Heineken.

Het is duidelijk dat het luisteren naar ‘consumensen’ moeilijker is dan gedacht.
Ik heb het programma slechts tot 15.00 uur kunnen volgen maar ten opzichte van de mogelijkheden, verhoudingen en marktomstandigheden binnen retailend Nederland deed het congres wat flauw aan. Wellicht zijn de meeste retailers en brand owners, net als C1000, vooral met zichzelf bezig en veel aan het zenden.

Ype Jorna

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie