Napster maakt doorstart
Het Amerikaanse softwarebedrijf Roxio kocht Napster eind vorig jaar en lanceert volgende week een testversie. Napster zal ruim 500.000 liedjes gaan aanbieden, meer dan bij de bestaande betaaldiensten zoals Apple’s Music Store en BuyMusic het geval is.
Op het hoogtepunt van zijn populariteit trok Napster meer dan 60 miljoen internetters die via de website gratis muziek uitwisselden. Dat veroorzaakte enorme paniek bij de platenindustrie, die vond dat het bedrijf illegaal muziek verspreidde door geen auteursrechten te betalen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaUitgever Bertelsmann spande in 2001 een rechtszaak aan tegen Napster wegens het schenden van auteursrechten. De muziekruilbeurs moest toen op last van een Amerikaanse rechter stoppen. Bertelsmann probeerde vervolgens met een investering van 85 miljoen dollar van Napster een betaalde dienst te maken. Die poging mislukte en het bedrijf werd failliet verklaard. In november 2002 nam Roxia voor 5,3 miljoen dollar de activa over.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid