Overslaan en naar de inhoud gaan

Napster maakt doorstart

Napster, het uitwisselprogramma dat tot twee jaar geleden de platenindustrie slapeloze nachten bezorgde, keert terug als betaaldienst.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Amerikaanse softwarebedrijf Roxio kocht Napster eind vorig jaar en lanceert volgende week een testversie. Napster zal ruim 500.000 liedjes gaan aanbieden, meer dan bij de bestaande betaaldiensten zoals Apple’s Music Store en BuyMusic het geval is.

related partner content for mobile comes here

Op het hoogtepunt van zijn populariteit trok Napster meer dan 60 miljoen internetters die via de website gratis muziek uitwisselden. Dat veroorzaakte enorme paniek bij de platenindustrie, die vond dat het bedrijf illegaal muziek verspreidde door geen auteursrechten te betalen.

Uitgever Bertelsmann spande in 2001 een rechtszaak aan tegen Napster wegens het schenden van auteursrechten. De muziekruilbeurs moest toen op last van een Amerikaanse rechter stoppen. Bertelsmann probeerde vervolgens met een investering van 85 miljoen dollar van Napster een betaalde dienst te maken. Die poging mislukte en het bedrijf werd failliet verklaard. In november 2002 nam Roxia voor 5,3 miljoen dollar de activa over.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in