Overslaan en naar de inhoud gaan

'Komende jaren online supermarktstrijd'

Supermarkten strijden volgens de Rabobank de komende jaren niet in de winkels maar op internet om de klant. En Albert Heijn een nauwelijks…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met twee zaken zal Albert Heijn zijn concurrentie te slim af zijn, zegt analist Patrick Roquas in De Telegraaf. De nieuwe focus op klantenbinding en de uitrol van online zal een verdere impuls aan de autonome groei geven en concurrenten het nakijken geven. Op het gebied van online supermarkten heeft Nederland een inhaalslag te maken. Nu behalen supers op internet nog maar 1 procent van totale omzet.

related partner content for mobile comes here

In bijvoorbeeld Engeland ligt die omzet op 6 à 7 procent. Op dit moment is Albert Heijn al de enige supermarkt met een relevante online aanwezigheid. 'Wij veronderstellen een marktaandeel van meer dan 50 procent in 2016', aldus Roquas. Hij denkt dat de online supermarkt in 2016 goed zal zijn voor een omzet van 700 miljoen euro. 'Als Albert Heijn succesvol is in de lancering van zijn online strategie en in heel Nederland afhaalpunten opzet, zal dat voor een revolutie zorgen in de sector. En als online groot wordt, dan slokt Albert Heijn alle groei in de branche op en kaapt het omzet bij zijn concurrenten weg.'

Roquas acht het goed denkbaar dat over vier jaar 5% van de Nederlandse supermarktomzet online plaatsheeft. 'Alle initiatieven van Albert Heijn gaan druk geven op de rest van de markt. Iedereen die er geen alternatief tegenover kan zetten, gaat het merken.'

De Rabobank-analist denkt dat vooral Superunie-winkels als Jan Linders en Hoogvliet het lastig zullen krijgen. Roquas stelt ook dat Jumbo als gevolg van de overname van C1000 de komende jaren vooral een interne focus heeft. 'Daarmee heb ik niet gezegd dat de overname van C1000 geen goede aankoop is. Er zijn vooral op het gebied van inkoop voordelen te behalen.'

Bron: De Telegraaf (Richard van de Crommert).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in