Overslaan en naar de inhoud gaan

Jumbo redt de tomaat van de vuilnisbak en dat is goed voor zijn imago

De nieuwe Top of Flop.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tekst: Shelly van Winden*

Supermarkt Jumbo gaat de strijd tegen verspilling aan samen met de Verspillingsfabriek. Eén van Jumbo’s oplossingen is verse ketchup van geredde tomaten. Met ook nog eens minder suiker en zout dan gewone ketchup. Wat vinden consumenten hiervan?

related partner content for mobile comes here

Gezond en duurzaam



Het gezonder maken van producten is een hype, net als duurzaamheid. Mensen willen niet alleen gezonde en duurzame producten, maar geven ook aan weinig weg willen gooien en voedselverspilling tegen te willen gaan. Jumbo speelt dus duidelijk in op een groeiende behoefte.

Het gezonder maken van producten is een hype, net als duurzaamheid. Mensen willen niet alleen gezonde en duurzame producten, maar geven ook aan weinig weg willen gooien en voedselverspilling tegen te willen gaan. Jumbo speelt dus duidelijk in op een groeiende behoefte.

Ook met de geloofwaardigheid zit het goed. Een ketchup gemaakt van verse tomaten met minder toevoegingen is naar verwachting lekkerder en gezonder. Ook gelooft een groot deel van de ondervraagde consumenten dat Jumbo graag duurzaam wil zijn.

De herkenbare voordelen van deze verse ketchup zorgen voor een aansprekend product, dat men ook nog eens van plan is te gaan kopen. De prijs (1,99 euro ten tijde van het onderzoek, nu 1,49 euro) speelt een positieve rol. De aankoopintentie ligt na bekendmaking van de prijs zelfs nog iets hoger. 

Er zijn natuurlijk gezinnen waar niet of nauwelijks ketchup wordt gegeten en dit concept zal deze mensen niet overtuigen dit wel te gaan doen. Ook is de beperkte houdbaarheid een struikelblok. Toch is de nieuwsgierigheid gewekt. 

Conclusie: top



Jumbo slaat de goede weg in met een product gemaakt van geredde tomaten. Het idee spreekt de consument op meerdere vlakken aan. Ook voor het imago van Jumbo is het positief. Maar, gezond en duurzaam is niet altijd lekker(der), dus eerst nog even proeven.

Jumbo slaat de goede weg in met een product gemaakt van geredde tomaten. Het idee spreekt de consument op meerdere vlakken aan. Ook voor het imago van Jumbo is het positief. Maar, gezond en duurzaam is niet altijd lekker(der), dus eerst nog even proeven.

*Shelly van Winden is research consultant bij SAMR (SmartAgent MarketResponse)

Over het onderzoek: voor deze concepttest zijn in juni 2017, 140 Nederlanders online ondervraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in